ກົດເລືອກອ່ານແຕ່ລະໝວດໝູ່

แสดงเพิ่มเติม

ການປັບປຸງອຳນາດລັດ ໃນໄລຍະຜ່ານມາ

  ການປັບປຸງອຳນາດລັດ ໃນໄລຍະຜ່ານມາ

ໂດຍ: ປັນຍາສັກ ແສງອ່ອນແກ້ວ

 



ການປັບປຸງອຳນາດລັດ ໃນໄລຍະຜ່ານມາ

ການປັບປຸງອຳນາດລັດ ສປປ ລາວ ແບ່ງອອກເປັນ 3 ໄລຍະໃຫຍ່ ຄື:

1. ໄລຍະແຕ່ປີ 1975-1990 (ໄລຍະກ່ອນມີລັດຖະທຳມະນູນ)

2. ໄລຍະແຕ່ປີ 1991-2015 (ໄລຍະມີລັດຖະທຳມະນູນ ແລະ ກົດໝາຍ)

3. ໄລຍະແຕ່ປີ 2016 ເຖິງປະຈຸບັນ

 

1. ໄລຍະແຕ່ປີ 1975-1990

          ໃນ​ໄລຍະ​ປີ 1975-1985 ການ​ປັບປຸງ​ລະບົບ​ກົງຈັກ​ການປົກຄອງ ໄດ້ດໍາເນີນຕາມຮູບແບບ "ອຳນາດລັດສັງຄົມນິຍົມ ໃນສະໄໝຂ້າມຜ່ານ" ບົນພື້ນຖານອີງໃສ່ມະຕິກອງປະຊຸມໃຫຍ່ ຄັ້ງທີ II ແລະ III ຂອງພັກປະຊາຊົນ ປະຕິວັດລາວ. ຊຶ່ງເນື້ອໃນການປັບປຸງໄດ້ດຳເນີນຢ່າງເປັນລະບົບທັງໃນ 04 ດ້ານຄື:

1. ການປັບປຸງທີ່ຕັ້ງ, ພາລະບົດບາດ, ສິດ-ໜ້າທີ່ ແລະ ໂຄງປະກອບກົງຈັກການຈັດຕັ້ງ;

2. ການປັບປຸງນິຕິກຳ, ລະບອບ-ລະບຽບການຕ່າງໆ;

3. ການປັບປຸງວຽກງານຄຸ້ມຄອງລັດຖະກອນ;

4. ການພົວພັນລະຫວ່າງສູນກາງ ແລະ ທ້ອງຖິ່ນ.

         ການສ້າງ​ຕັ້ງກົງຈັກບໍລິຫານໄລຍະນີ້ ຂຶ້ນຫຼາຍພໍ​ສົມຄວນ ຢູ່​ສູນ​ກາງ​ຈຳນວນ​ກະຊວງ​-ອົງການໄດ້​ເພີ່ມ​ຂຶ້ນເປັນ 25 ກະຊວງ ​ແລະ ອົງການ​ທຽບ​ເທົ່າ ຊຶ່ງ​ເປັນ​ກົງຈັກ​ໃຫຍ່​ໂຕ​ພໍ​ສົມຄວນ ແລະ ໃນປີ 1978 ກົງຈັກລັດຖະບານ ໄດ້ປັບປຸງ ແລະ ປ່ຽນຊື່ມາເປັນ ສະພາລັດຖະມົນຕີ.

          ໃນປີ 1986 ການ​ປັບປຸງ​ກົງຈັກ ​ແມ່ນໄດ້​ປັບປຸງ​​ໄປ​ຕາມ​ທິດ​ກະທັດ​ຮັດ, ​ເບົາບາງ​, ​ເຂັ້ມ​ແຂງ ​ແລະ ມີ​ປະສິດທິ​ຜົນ ຊຶ່ງ​ໄດ້ມີການປັບປຸງ​ໂຄງປະກອບ​ກົງຈັກ​ທີ່​ໃຫຍ່​ໂຕ​ໃນ​ເມື່ອ​ກ່ອນ ຄື​ນ​ໃໝ່ ​ໃຫ້​ກະທັດ​ຮັດ​ລົງ​ຕື່ມ​ ໂດຍໄດ້ມີການໂຮມ ກະຊວງຈໍານວນໜຶ່ງເຂົ້າກັນ, ຍຸບຂັ້ນກົມ ແລະ ຍຸບ ຫຼື ຫັນລັດວິສາຫະກິດຈຳນວນໜຶ່ງ ທີ່ບໍ່ມີປະສິດທິຜົນ ໄປເປັນກຳມະສິດອື່ນ ​ເຮັດ​ໃຫ້​ໂຄງ​ປະກອບ​ກົງຈັກ ຂອງ​ລັດຖະບານ ​ແລະ ກົງຈັກ ຂອງ​ກະຊວງ-ອົງການ ຫຼຸດ​ລົງ​ຫຼາຍ​ໃນ​ໄລຍະ​ນີ້.

          ລະບົບການປົກຄອງ ໄດ້ແບ່ງເປັນ 5 ຂັ້ນຄື: 1. ຂັ້ນສູນກາງ; 2. ຂັ້ນແຂວງ; 3. ຂັ້ນເມືອງ; 4. ຂັ້ນຕາແສງ ແລະ 5. ຂັ້ນບ້ານ; ໃນແຕ່ລະຂັ້ນ ແມ່ນມີສະພາປະຊາຊົນຂັ້ນ ຂອງຕົນ ຍົກເວັ້ນຂັ້ນບ້ານ.

 

2. ໄລຍະແຕ່ປີ 1991-2015 (ໄລຍະມີລັດຖະທຳມະນູນ ແລະ ກົດໝາຍ)

          ໃນ​ໄລຍະ​ນີ້​ແມ່ນ​ໄລຍະ​ແຫ່ງ​ການ​ປ່ຽນ​ແປງ​ໃໝ່ ​ລະບົບ​ການ​ເມືອງ ຊຶ່ງ​ເນື້ອ​ແທ້​ແມ່ນ​ການ​ປັບ​ປຸງພາລະ​ບົດບາດ, ໜ້າ​ທີ່, ກົງຈັກ​ການ​ຈັດ​ຕັ້ງ ​ແລະ ລະບອບ​ແບບ​ແຜນ​ວິທີ​ເຮັດ​ວຽກ ຢ່າງເປັນລະບົບ. ສະພາລັດຖະມົນຕີ ໄດ້ຖືກປັບປຸງ ແລະ ປ່ຽນມາເປັນ ລັດຖະບານ ຄືນ ແລະ ປະຕິບັດພາລະບົດບາດຄຸ້ມຄອງບໍລິຫານລັດ ດ້ານມະຫາພາກເປັນຕົ້ນຕໍ.

           ໂຄງປະກອບກົງຈັກ ຂອງລັດຖະບານ ໄດ້ຖືກປັບປຸງ, ສັບຊ້ອນໃຫ້ກະທັດຮັດ, ສົມເຫດສົມຜົນ, ເຄື່ອນໄຫວມີປະສິດທິຜົນສູງຂຶ້ນກວ່າເກົ່າ ຊຶ່ງມີ ກະຊວງ-ອົງການ ທຽບເທົ່າ ຈໍານວນ 18 ກະຊວງ ແລະ 3 ອົງການທຽບເທົ່າກະຊວງ ແລະ ຍັງໄດ້​ຫັນ​ເອົາ​ພະນັກ​ງານ​ຈຳນວນ​ໜຶ່ງ ລົງ​​ໃຫ້​ທ້ອງ​ຖິ່ນ ​ເພື່ອ​ປະຕິບັດຕາມ​ທິດ​ນຳ ຫັນ​ກະຊວງ-ອົງການ​ຂັ້ນ​ສູນ​ກາງ ​ໄປ​ສູ່​ການ​ຄຸ້ມ​ຄອງ​ມະຫາພາກ, ຫັນ​ຂອດ​ວຽກ​ງານປະຕິບັດ​ຕົວຈິງ ​ໄປ​ໃຫ້​ທ້ອງ​ຖິ່ນ ແລະ ຫົວໜ່ວຍຮາກຖານ.

         ລະບົບການປົກຄອງໃນໄລຍະນີ້ ໄດ້ແບ່ງການປົກຄອງອອກເປັນ 04 ຂັ້ນຄື: (1) ຂັ້ນສູນກາງ; (2) ຂັ້ນແຂວງ; (3) ຂັ້ນເມືອງ ແລະ (4) ຂັ້ນບ້ານ. ສ່ວນຂັ້ນຕາແສງ ໄດ້ຖືກລົບລ້າງ ໂດຍລັດຖະທຳມະນູນ ສະບັບປີ 1991.

 ຢູ່ຂັ້ນທ້ອງຖິ່ນ, ໄດ້ຍຸຸບເລີກສະພາປະຊາຊົນຂັ້ນແຂວງ, ຂັ້ນເມືອງ ແລະ ລົບລ້າງລະບອບຄະນະກຳມະການປົກຄອງ.

          ໃນ​ໄລຍະປີ 2011 ຂອງກົມການເມືອງສູນກາງພັກ ໄດ້ອອກມະຕິສະບັບເລກທີ 03/ກມສພ, ລົງວັນທີ 15 ກຸມພາ 2012 ວ່າດ້ວຍສ້າງແຂວງເປັນຫົວໜ່ວຍຍຸດທະສາດ, ສ້າງເມືອງ ເປັນຫົວໜ່ວຍເຂັ້ມແຂງຮອບດ້ານ, ສ້າງບ້ານ ເປັນຫົວໜ່ວຍພັດທະນາ;

          ເນື້ອແທ້ ຂອງມະຕິ 3 ສ້າງ ແມ່ນການແບ່ງຄວາມຮັບຜິດຊອບຄຸ້ມຄອງລະຫວ່າງສູນກາງ ແລະ ທ້ອງຖິ່ນ ໃຫ້ເປັນລະບົບຕາມທິດຫັນ ກະຊວງ-ອົງການ ຂັ້ນສູນກາງ ປະຕິບັດພາລະບົດບາດຄຸ້ມຄອງມະຫາພາກ, ເພີ່ມສິດ ແລະ ເພີ່ມຄວາມຮັບຜິດຊອບໃຫ້ແກ່ຄະນະພັກ ແລະ ອົງການປົກຄອງທ້ອງຖິ່ນ ໃຫ້ມີສິດເປັນເຈົ້າການຫຼາຍຂຶ້ນ ແລະ ມີຄວາມຮັບຜິດຊອບເພີ່ມຂຶ້ນ ຕິດພັນກັບການໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຢ່າງເໝາະສົມ.

          ໄດ້ກຳນົດເອົາ 15 ກະຊວງ, ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ແລະ ທຸກໆແຂວງໃນຂອບເຂດທົ່ວປະເທດ ເປັນເປົ້າໝາຍເຮັດທົດລອງ 3 ສ້າງ, ໃນທົ່ວປະເທດແມ່ນກຳນົດ ໄດ້  51 ເມືອງ ແລະ ໃນ 109 ບ້ານເປົ້າໝາຍເຮັດທົດລອງ.

 

3. ໄລຍະແຕ່ປີ 2016-ປະຈຸບັນ

          ແມ່ນໄລຍະຜັນຂະຫຍາຍວຽກງານ 3 ສ້າງ ໃຫ້ກວ້າງອອກ ໃນຂອບເຂດທົ່ວປະເທດ;

ລັດຖະບານໄດ້ມອບໃຫ້ກະຊວງພາຍໃນ ເປັນເສນາທິການ ໃຫ້ແກ່ລັດຖະບານ ໃນການຕິດຕາມ, ຊຸກຍູ້ການຈັດຕັ້ງຜັນຂະຫຍາຍວຽກງານ 3 ສ້າງໃນທົ່ວປະເທດ;

          ໃນໄລຍະນີ້ ບັນດາ​ນິຕິກຳຕ່າງໆ ຂອງບັນດາກະຊວງ-ອົງການໄດ້ຮັບການປັບປຸງ ເພື່ອໃຫ້ສອດຄ່ອງຕາມເນື້ອໃນ ຂອງ​ມະຕິ​ກົມ​ການ​ເມືອງ​ສູນ​ກາງ​ພັກເລກທີ 03/ກມສພ, ໂດຍສະເພາະແມ່ນ ປັບປຸງລັດຖະທໍາມະນູນ, ບັນດາ​ກົດໝາຍ​ ຂອງຂະແໜງການ ຕ່າງໆໄດ້ຮັບການ​ປັບປຸງ ​ແລະ ສ້າງ​ໃຫມ່​ ເຊັ່ນ: ກົດໝາຍວ່າດ້ວຍລັດຖະບານ, ກົດໝາຍວ່າດ້ວຍການປົກຄອງທ້ອງຖິ່ນ ແລະ ກົດໝາຍວ່າດ້ວຍພະນັກງານ-ລັດຖະກອນ. ນອກຈາກນີ້, ຍັງມີນິຕິ​ກຳ​ອື່ນໆ ທີ່​ກ່ຽວຂ້ອງ​ກັບການແບ່ງຂັ້ນຄຸ້ມຄອງ ຂອງຂະແໜງການຕ່າງໆ.

          ສຳລັບການປັບປຸງລະບົບກົງຈັກລັດ  ໂດຍສະເພາະ ໄດ້ມີການປັບປຸງການຈັດຕັ້ງ ຂອງລັດ ແຕ່ຂັ້ນ ສູນກາງ ລົງສູ່ທ້ອງຖິ່ນ ໂດຍສືບຕໍ່ຮັກສາ 18 ກະຊວງ 3 ອົງການທຽບ ເທົ່າຄືເກົ່າ (2016-2020);

          ໄດ້ສັບຊ້ອນກົງຈັກການຈັດຕັ້ງບາງຫົວໜ່ວຍ ທີ່ຂຶ້ນກັບຫ້ອງວ່າການ ສຳນັກງານນາຍົກລັດຖະມົນຕີ ແລະ ບາງກະຊວງຄືນໃໝ່ ພ້ອມທັງປັບປຸງບັນດາພາລະບົດບາດ, ກົນໄກການບໍລິຫານ ຂອງບັນດາກະຊວງ-ອົງການ ໃຫ້ໄປຕາມທິດຄຸ້ມຄອງມະຫາພາກ;

          ສຳລັບຂັ້ນທ້ອງຖິ່ນ ກໍ່ສືບຕໍ່ແບ່ງຄວາມຮັບຜິດຊອບໃຫ້ແກ່ອົງການປົກຄອງທ້ອງຖິ່ນຫຼາຍຂຶ້ນ ເພື່ອເຮັດແນວໃດຈະສາມາດສ້າງແຂວງ ເປັນຫົວໜ່ວຍຍຸດທະສາດ ໃນ 7 ດ້ານ ; ສ້າງເມືອງ ເປັນຫົວໜ່ວຍເຂັ້ມແຂງ ຮອບດ້ານ ໃນ 5 ດ້ານ ແລະ ສ້າງບ້ານ ເປັນຫົວໜ່ວຍພັດທະນາ ໃນ 4 ດ້ານ ຕາມທີ່ໄດ້ກຳນົດໄວ້ໃນມະຕິ ຂອງກົມການເມືອງສູນກາງພັກ ສະບັບເລກທີ 25/ກມສພ, 24 ທັນວາ 2014;

          ປັບປຸງລະບົບການເມືອງ ຢູ່ຮາກຖານບ້ານ ໂດຍໄດ້ປັບປຸງໃຫ້ມີ 05 ໜ່ວຍງານ ຄື:

          1. ໜ່ວຍງານບໍລິຫານ ແລະ ການປົກຄອງ;

          2. ໜ່ວຍງານພັກ ແລະ ອົງການຈັດຕັ້ງມະຫາຊົນ;

          3. ໜ່ວຍງານເສດຖະກິດ-ການເງິນ;

          4. ໜ່ວຍງານວັດທະນະທຳ-ສັງຄົມ;

          5. ໜ່ວຍງານປ້ອງກັນຊາດ-ປ້ອງກັນຄວາມສະຫງົບ.

          ສະຫຼຸບລວມແລ້ວ ການປະຕິບັດວຽກງານ 3 ສ້າງແມ່ນການຜັນຂະຫຍາຍເນື້ອໃນຂອງມະຕິກອງປະຊຸມໃຫຍ່ ຄັ້ງທີ IX ຂອງພັກເຂົ້າສູ່ຕົວຈິງ;

          ສາມສ້າງແມ່ນການເສີມຂະຫຍາຍສິດເປັນເຈົ້າໃຫ້ແກ່ທ້ອງຖິ່ນ-ຮາກຖານ. ອັນນີ້ໝາຍຄວາມວ່າ ເນື້ອໃນສໍາຄັນຂອງ 3 ສ້າງນັ້ນ ແມ່ນການແບ່ງຂັ້ນຄຸ້ມຄອງ ລະຫວ່າງກະຊວງ-ອົງການອ້ອມຂ້າງສູນກາງກັບຄະນະພັກ-ອົງການປົກຄອງທ້ອງຖິ່ນ (ແຂວງ, ເມືອງ, ບ້ານ) ໃຫ້ຈະແຈ້ງຕື່ມອີກ ແລະ ມີລັກສະນະຂາດຕົວ, ຕາມທິດເພີ່ມສິດ ເພີ່ມຄວາມຮັບຜິດຊອບໃຫ້ແກ່ທ້ອງຖິ່ນ ຕິດພັນກັບການແບ່ງຜົນປະໂຫຍດໃຫ້ແກ່ທ້ອງຖິ່ນຢ່າງເໝາະສົມ;

          ສາມສ້າງແມ່ນການຊຸກຍູ້ການພັດທະນາສູ່ບາດລ້ຽວໃໝ່  ຊຶ່ງເປັນຂະບວນການຊຸກຍູ້ການສ້າງສາພັດທະນາຢູ່ແຕ່ລະທ້ອງຖິ່ນຮາກຖານໃຫ້ມີການຫັນປ່ຽນອັນຕັ້ງໜ້າ, ມີປັດໄຈໃໝ່, ມີຜົນສໍາເລັດໃໝ່ ທີ່ເດັ່ນຊັດຍິ່ງຂຶ້ນ;

                                      ທີ່ມາ: ກົມການປົກຄອງທ້ອງຖິ່ນ, ກະຊວງພາຍໃນ (ສຳມະນາຄັ້ງວັນທີ 2 ສິງຫາ 2022)



 

 

 








ความคิดเห็น