ກົດເລືອກອ່ານແຕ່ລະໝວດໝູ່

แสดงเพิ่มเติม

ບົດທີ 11 ການແຕ່ງຕັ້ງ, ການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ, ການຍົກຍ້າຍ ແລະ ການເລີກຈ້າງ


 ວິຊາ ບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ
ປອ.ປັນຍາສັກ ແສງອ່ອນແກ້ວ

ບົດທີ 11
ການແຕ່ງຕັ້ງ, ການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ, ການຍົກຍ້າຍ ແລະ ການເລີກຈ້າງ

  

 

ເມື່ອບັນຈຸຄົນເຂົ້າມາເຮັດວຽກໃນອົງການໄລຍະໜຶ່ງແລ້ວ ຍ່ອມມີການປ່ຽນແປງຕຳແໜ່ງ ຫຼື ຍົກຍ້າຍ ຫຼື ໂອນໄປຮັບໜ້າທີ່ການງານໃໝ່ ຊຶ່ງຖືວ່າເປັນເລື່ອງປົກກະຕິ, ການປ່ຽນແປງຕຳແໜ່ງມີຄວາມໝາຍລວມໄປເຖິງການເລື່ອນຕຳແໜ່ງໃຫ້ສູງຂຶ້ນ, ການຫຼຸດຊັ້ນ, ການໂຍກຍ້າຍ, ການໂອນ ແລະ ການຈ້າງຊົ່ວຄາວ. ແນ່ນອນໃນເມື່ອພວກເຮົາຈັດວາງກຳລັງແຕ່ລະຄັ້ງມັນອາດຈະບໍ່ຖືກຕ້ອງຊັດເຈນ 100%  ດັ່ງນັ້ນ, ພວກເຮົາຈຳເປັນຈະຕ້ອງມີການໂຍກຍ້າຍ ແລະ ຈັດວາງກຳລັງຄືນໃໝ່, ວຽກນີ້ເປັນວຽກງານທີ່ຈະຕ້ອງໄດ້ເຮັດເປັນປົກກະຕິ ແລະ ຕໍ່ເນື່ອງ.   ຫຼັກການໃນການໂຍກຍ້າຍກ່ອນອື່ນໝົດຈະຕ້ອງເບິ່ງວ່າຄວາມຈຳເປັນຂອງວຽກງານເປັນຄືແນວໃດ ແລະ ອີງໃສ່ຄວາມເໝາະສົມເປັນຫຼັກ, ທັງນີ້ກໍ່ເພື່ອເປັນການປອບຂວັນໃຫ້ກຳລັງໃຈແກ່ທັດສະນະຄະຕິຂອງພະນັກງານໃນອົງການນັ້ນ. ບາງຄັ້ງການໂຍກຍ້າຍນັ້ນອາດມີຂຶ້ນຍ້ອນຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງບຸກຄົນ  ຫຼື ບາງຄັ້ງກໍ່ຍົກຍ້າຍຍ້ອນພະນັກງານຜູ້ນັ້ນມີຄວາມຜິດພາດ ແລະ ມີຄວາມບົກຜ່ອງຕໍ່ໜ້າທີ່ວຽກງານ.

I.    ການແຕ່ງຕັ້ງບຸກຄະລາກອນ

    1.1 ານແຕ່ງຕັ້ງບຸກຄະລາກອນ

          ການແຕ່ງຕັ້ງ ຄືການມອບໃຫ້ບຸກຄົນໄດ້ຮັບຕໍາແໜ່ງທີ່ສູງຂື້ນ ໂດຍປົກກະຕິອາຊີບທີ່ມີລະດັບສູງຫຼາຍຈະເປັນທີ່ຕ້ອງການຂອງແຕ່ລະບຸກຄົນຫຼາຍຂື້ນ (ຂອບເຂດຄວາມຮັບຜິດຊອບກໍ່ຈະຫຼາຍຂື້ນ) ເມື່ອບຸກຄົນໄດ້ຮັບການແຕ່ງຕັ້ງໃໝ່ໃນອາຊີບກໍ່ຕ້ອງໄດ້ຮັບຄ່າຈ້າງທີ່ເພີ່ມຂື້ນ.  ເປັນທີ່ຍອມຮັບກັນໂດຍທົ່ວໄປວ່າຕໍາແໜ່ງໃໝ່ເປັນສັນຍາລັກຂອງຖານະທີ່ສູງຂື້ນ ເຊັ່ນວ່າ: ຕໍາແໜ່ງທີ່ມີຄວາມສຳຄັນຍ່ອມຈະມີອຳນາດຫຼາຍ, ໂຕະເຮັດວຽກທີ່ໃຫຍ່ຂື້ນ ເປັນຕົ້ນ. ພະນັກງານໃນອົງການເກືອບທັງໝົດມີຄວາມປາດຖະໜາທີ່ຈະມີຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າໃນອາຊີບ ມີຄວາມຕ້ອງການຄ່າຈ້າງທີ່ເພີ່ມຂື້ນ.

    1.2 ລະບົບການແຕ່ງຕັ້ງບຸກຄະລາກອນ

 

ໃນອົງການອຸດສາຫະກຳໄດ້ຈັດວາງຮູບແບບກ່ຽວກັບລະບົບອາຊີບຢ່າງກວ້າງ ດັ່ງນີ້ :

1. ຊ່າງບໍ່ມີສີມື: ເປັນແຮງງານທີ່ບໍ່ມີຝີມື ເມື່ອອາຍຸການເຮັດວຽກຫຼາຍຂື້ນ ເມື່ອມີຄວາມອາວຸໂສໃນການເຮັດວຽກກໍ່ຈະໄດ້ຍົກລະດັບຈາກແຮງງານທີ່ມີບໍ່ຝືມືເປັນແຮງງານເຄີ່ງຝີມືທີ່ມີຄວາມສາມາດ ເຊັ່ນ: ເປັນຜູ້ເຮັດວຽກໃຊ້ເຄື່ອງຈັກ, ປະກອບເຄື່ອງຈັກ ແລະ ມີຄວາມສາມາດໃນການທົດລອງເຄື່ອງຈັກໄດ້ ແລະ ອື່ນໆ.

2. ຊ່າງຝີມື: ຈະເຂົ້າມາເຮັດວຽກເປັນຜູ້ຊ່ວຍ ແລະ ຝຶກງານ ເມື່ອມີປະສົບການຫຼາຍຂື້ນ ຈະໄດ້ເລື່ອນ ຕໍາແໜ່ງໃຫ້ເປັນຊ່າງທີ່ມີຄວາມຊຳນານງານ ຫຼື ຊ່າງຝີມື, ຕໍ່ມາມີຄວາມສາມາດໃນການເຮັດວຽກຫຼາຍຂື້ນກໍ່ຈະໄດ້ຮັບການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງເປັນຫົວໜ້າຊ່າງຜູ້ຊ່ວຍກວດວຽກ ແລະ ຜູ້ປະສານງານການຜະລິດ ແລະ ອື່ນໆ.

        3. ສະໝຽນ: ຕໍາແໜ່ງທີ່ເຂົ້າມາເຮັດວຽກທຳອິດໃນຕໍາແໜ່ງໜ້າທີ່ສະໝຽນ, ພະນັກງານພີມດີດ ເປັນຕົ້ນ. ເມື່ອເຮັດວຽກມີປະສົບການຫຼາຍຂື້ນຈະໄດ້ຮັບການພິຈາລະນາແຕ່ງຕັ້ງ ເປັນເລຂານຸການ, ຜູ້ຊ່ວຍຜູ້ບໍລິຫານ ແລະ ອື່ນໆ.

4. ຊ່າງເຕັກນິກ: ເຊັ່ນວ່າ ຊ່າງເຕັກນິກປະຈຳຫ້ອງປະຕິບັດການ, ຊ່າງຂຽນແບບ ເປັນຕົ້ນ ແລະ ເມື່ອເຮັດວຽກມີປະສົບການຫຼາຍຂື້ນຈະໄດ້ຮັບການພິຈາລະນາແຕ່ງຕັ້ງເລື່ອນຕໍາແໜ່ງທີ່ສູງຂື້ນ ເຊັ່ນ: ເປັນຫົວໜ້າໜ່ວຍງານ ແລະ ອື່ນໆ.

5. ນັກອາຊີບ: ແຕ່ລະບຸກຄົນເຂົ້າມາເຮັດວຽກໃນອົງການອາດຈຳແນກປະເພດປະເພດຂອງອາຊີບ ເຊັ່ນ: ເປັນວິສະວະກອນ, ນັກວິທະຍາສາດ ເມື່ອເຮັດວຽກມີປະສົບການຫຼາຍຂື້ນຈະໄດ້ຮັບການພິຈາລະນາໃຫ້ເລື່ອນຕໍາແໜ່ງສູງຂື້ນ ເຊັນວ່າ: ວິສະວະກອນ, ວິສະວະກອນອາວຸໂສ, ວິສະວະກອນໂຄງການ ແລະ ອາດໄດ້ຮັບການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງເປັນຜູ້ຈັດການ.

     6. ຜູ້ຈັດການ: ເມື່ອເລີ່ມເຂົ້າມາເຮັດວຽກຈະເປັນຜູ້ຝຶກຫັດ ຫຼື ຜູ້ຊ່ວຍຫົວໜ້າ ເມື່ອເຫັນວຽກມີປະສົບການຫຼາຍຂື້ນຈະໄດ້ຮັບການພິຈາລະນາເລື່ອນຕໍາແໜ່ງໃຫ້ສູງຂື້ນທັງສາຍຂວາງ ແລະ ສາຍຕັ້ງອາດເປັນຕໍາແໜ່ງຕາມສາຍງານ ແລະ ຄະນະຜູ້ຮ່ວມງານຈົນເຖິງຜູ້ບໍລິຫານລະດັບກາງ ແລະ ມີຜູ້ຈັດການເປັນຈຳນວນບໍ່ໜ້ອຍທີ່ສາມາດໄດ້ຮັບການພິຈາລະນາເລື່ອນຕໍາແໜ່ງໄປຈົນເຖິງຂັ້ນສູງເປັນຜູ້ບໍລິຫານສູງສຸດຂອງອົງການ.

 

II.    ການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ

ການເລື່ອນຕຳແໜ່ງ  ເປັນການໃຫ້ລາງວັນແກ່ຜູ້ປະຕິບັດງານດີ, ມີຄວາມສາມາດ ເປັນການສະແດງເຖິງຄວາມສຳເລັດ ແລະ ຄວາມກ້າວໜ້າຂອງການເຮັດວຽກງານຂອງຜູ້ທີ່ໄດ້ເລື່ອນຕຳແໜ່ງ, ເຮັດໃຫ້ສະຖານະພາບສູງຂຶ້ນ ແລະ ລາຍໄດ້ສູງຂຶ້ນດ້ວຍ.

ການຕັດສິນໃຈໃນເລື່ອງກ່ຽວກັບການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງນີ້ ວິທີການ ແລະ ຫຼັກການນັ້ນຄົງເປັນແບບດຽວກັບການຕັດສິນໃຈໃນການຄັດເລືອກ ຄື : ເປັນຄວາມພະຍາຍາມຂອງຜູ້ບໍລິຫານທີ່ຈະຫາຄົນທີ່ເໝາະສົມທີ່ສຸດ ແລະ ສົມຄູ່ກັບຕໍາແໜ່ງງານນັ້ນ. ການຕັດສິນໃຈໃນການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງມັກຈະຕ້ອງປະເຊີນກັບບັນຍາກາດໃນຄວາມກົດດັນໃນເລື່ອງຂອງການຊີ່ງດີຊີ່ງເດັ່ນໃນທາງການເມືອງລະຫວ່າງຂ່າວບຸກຄົນທີ່ມີຂ່າວຈະໄດ້ຮັບເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ. ຫຼາຍກໍລະນີກໍມັກຕ້ອງພົບກັບບັນຫາການວິ່ງເຕັ້ນ ຫຼື ການໃຊ້ອິດທິພົນຄວາມສະໜິດສະໜົມກັນເປັນພິເສດ ຫຼື ການປະຈົບປະແຈງຜູ້ບໍລິຫານ ເຊິ່ງຈະສົ່ງຜົນຕໍ່ກັບການກຳນົດການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງໄດ້ ໂດຍສະເພາະຜູ້ບໍລິຫານທີ່ບໍ່ມີປະສົບການ ຫຼື ບໍ່ມີຄວາມເຂົ້າໃຈໃນຄວາມສຳຄັນຂອງການເລື່ອນຕຳແໜ່ງນີ້.

   2.1 ເກນການພິຈາລະນາການເລື່ອນຊັ້ນ

  ຖ້າຫາພິຈາລະນາເພື່ອປະກອບໃນການເລື່ອນຊັ້ນກໍ່ອາດຈະມີຄວາມແຕກຕ່າງກັນໄປ ແລະ ສ່ວນຫຼາຍກໍ່ມັກຈະມີເກນທີ່ສຳຄັນ 2 ປະການ ຄື :

         1. ການເລື່ອນຊັ້ນໂດຍຢຶດຖືຕາມຫຼັກຄວາມສາມາດ ຫຼື ຜົນງານ.

         2. ການເລື່ອນຊັ້ນໂດຍການຢຶດຖືຫຼັກຄວາມອາວຸໂສ.

         ລະບົບດັ່ງກ່າວຖືວ່າເປັນທາງການ ສ່ວນລະບົບທີ່ບໍ່ເປັນທາງການນັ້ນກໍ່ມັກຈະເປັນໄປໃນ 2 ທາງ ຄື :

         1. ການຢຶດຖືເອົາຕາມບຸກຄະລິກກະພາບຂອງຄົນທີ່ຈະເລື່ອນຊັ້ນ.

         2. ການຄ້ອຍຕາມອິດທິພົນຄວາມສະໜິດສະໜົມສ່ວນຕົວ.

 

   2.2   ບັນຫາທີ່ເກີດຈາກການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ

    ບັນຫາທາງການບໍລິຫານງານ ແລະ ມະນຸດສຳພັນທີ່ມັກເກີດຂື້ນຈາກການເລື່ອນຊັ້ນຕຳແໜ່ງນັ້ນປະ ກອບມີຫຼາຍປະການດ້ວຍກັນ ຄື :

1. ເຮັດໃຫ້ບຸກຄົນບາງຄົນຕ້ອງຜິດຫວັງ

              ໂດຍສະເພາະບຸກຄົນທີ່ມີການສຶກສາທີ່ສູງພໍ ຖ້າພາດໂອກາດດັ່ງກ່າວກໍອາດເຮັດໃຫ້ທັດສະນະຄະຕິຂອງຜູ້ນັ້ນເປັນໄປໃນທາງບໍ່ດີ ດັ່ງນັ້ນ, ຜູ້ບໍລິຫານຈຶ່ງຈຳເປັນຕ້ອງແກ້ໄຂ ໂດຍການທີ່ພະຍາຍາມກຳນົດ ຫຼື ຫາຫົນ ທາງໃຫ້ແຜນການເລື່ອນຊັ້ນຕໍາແໜ່ງມີຄວາມຊັດເຈນ ແລະ ໃຫ້ມີການຄວບຄຸມເພື່ອໃຫ້ມີຫຼັກປະກັນວ່າ ບຸກຄົນຜູ້ມີຄວາມສາມາດຕາມເກນຈະບໍ່ຖືກເບີ່ງຂ້າມ.

      ໝາຍຄວາມວ່າ : ຕ້ອງສ້າງຄວາມໝັ້ນໃຈວ່າ ການພິຈາລະນານັ້ນ ເຖິງຈະມີການພິຈາລະນາໃນເລື່ອງຄວາມອາວຸໂສ ກໍຍັງຕ້ອງຖືເອົາເລື່ອງຂອງຜົນງານ ຫຼື ຄວາມສາມາດເຂົ້າມາພິຈາລະນາຄວບຄູ່ນຳດ້ວຍໂດຍບໍ່ແຍກອອກຈາກກັນ ແຕ່ກໍ່ຄວນລະວັງບໍ່ໃຫ້ບຸກຄົນທີ່ຢູ່ໃນເງື່ອນໄຂຄົບຖ້ວນດັ່ງກ່າວຜິດຫວັງເລື່ອຍໆ.

2. ອາດຈະມີບຸກຄົນບາງຄົນປະຕິເສດການເລື່ອນຊັ້ນ

      ແນວຄວາມຄິດບາງຄົນອາດຕ້ອງການຢູ່ແບບສະບາຍໆຕາມສົມຄວນ, ການມີເວລາຫຼາຍໆ ບໍ່ຕ້ອງໄປຄົ້ນຄິດຄົ້ນຄວ້າ, ບໍ່ຕ້ອງໄປອິດເມືອຍ……

3. ອາດມີບັນຫາທີ່ຜູ້ບັງຄັບບັນຊາຂອງພະນັກງານທີ່ຈະເລື່ອນຊັ້ນນັ້ນບໍ່ຍອມໃຫ້ພະນັກ ງານຂອງຕົນເລື່ອນຊັ້ນ

               ເປັນສິ່ງທີ່ມັກເກີດຂື້ນ ແລະ ເປັນປະສົບການຂອງອົງການຫຼາຍແຫ່ງ ເພາະເຫດຜົນຄວາມເຫັນແກ່ ຕົວຂອງຫົວໜ້າໜ່ວຍງານ ທີ່ມັກຖືເຫດຜົນວ່າຕົນເອງເປັນຜູ້ຝຶກງານນັ້ນມາດ້ວຍຕົນເອງ ແລະ ຍັງບໍ່ໄດ້ໃຊ້ວຽກໃຫ້ຄຸ້ມຄ່າກໍ່ຖືກເລື່ອນຂື້ນໄປໃນໜ່ວຍງານອື່ນ. ບາງກໍລະນີ້ກໍ່ເປັນເລື່ອງຂອງການເມືອງ ແລະ ການສູນເສຍຄົນນັ້ນໄປເທົ່າກັບການຫຼຸດຄວາມສຳຄັນຂອງໜ່ວຍງານລົງ.

          ທາງແກ້ໃນເລື່ອງນີ້ຄື : ຜູ້ບໍລິຫານລະດັບສູງຕ້ອງແກ້ໄຂ ໂດຍຕ້ອງມີການຍອມຮັບ ແລະໃຫ້ເປັນຄຸນງາມຄວາມດີຂອງຫົວໜ້າໜ່ວຍງານທີ່ໄດ້ມີສ່ວນຊ່ວຍໃນການພັດທະນາພະນັກງານ ຈົນມີຄວາມສາມາດເລື່ອນຕຳແໜ່ງ, ເລື່ອນຊັ້ນ ຫຼື ເລື່ອນຂັ້ນ ເປັນຕົ້ນ.

4. ບັນຫາເລື່ອງຄວາມຍຸຕິທຳໃນການເລື່ອນຊັ້ນຕໍາແໜ່ງ

               ເປັນບັນຫາທີ່ມີຄວາມສຳຄັນທີ່ສຸດອີກບັນຫາໜຶ່ງ ເຊິ່ງມັກຈະເປັນສິ່ງໂຕ້ແຍ້ງວ່າມີຄວາມຍຸຕິທຳແລ້ວບໍ່ ໂດຍສະເພາະຂໍ້ຂັດແຍ້ງລະຫວ່າງພະນັກງານສອງກຸ່ມຄື:

          - ກຸ່ມຜູ້ຊຳນານສະເພາະດ້ານ ເຊັ່ນວ່າ: ນັກສະວະກອນ, ນັກວິໄຈ, ນັກສະຖິຕິ, ນັກເຄມີ ເຊິ່ງເປັນຜູ້ທີ່ມີຄວາມຊຳນານສະເພາະແຕ່ລະຢ່າງເທົ່ານັ້ນ ແລະ ມັກຈະບໍ່ມີຄຸນສົມບັດທີ່ບໍ່ຄືກັບອີກກຸ່ມໜຶ່ງ.

          - ກຸ່ມທີ່ເປັນຜູ້ຄວບຄຸມທົ່ວໆໄປ ເຊິ່ງຈະມີໂອກາດດີກວ່າທີ່ຈະໄດ້ເລື່ອນຕໍາແໜ່ງບໍລິຫານໄດ້ໄວ

ກວ່າ.

         ການແກ້ໄຂໃນເລື່ອງນີ້ໃນບາງແຫ່ງຈະມັກມີວິທີແກ້ໄຂໂດຍການຈັດໃຫ້ມີການເລື່ອນຊັ້ນຄູ່ຂະໜານກັນໄປໝາຍຄວາມວ່າ: ໄດ້ມີການກຳນົດຊັ້ນຂອງການຈ່າຍເງິນເດືອນຂອງກຸ່ມຜູ້ຊຳນານ ຫຼື ຜູ້ທີ່ມີຄວາມສາມາດສະ ເພາະ ແລະ ໃຫ້ມີໂອກາດເພີ່ມຂື້ນໄປເລື່ອຍໆ ທຽບກັບຜູ້ມີໂອກາດກ້າວໜ້າໃນຕໍາແໜ່ງໃນວຽກທົ່ວໄປແລ້ວ ເຊິ່ງຈະເຮັດໃຫ້ການປຽບທຽບລະຫວ່າງກັນນັ້ນຫຼຸດລົງໄດ້.

 

IIIການຍົກຍ້າຍ

       3.1 ຄວາມໝາຍຂອງການຍົກຍ້າຍ

ການຍົກຍ້າຍ ໝາຍເຖິງການປ່ຽນແປງຕຳແໜ່ງງານໃຫ້ກັບພະນັກງານທີ່ໄດ້ຮັບຄ່າຕອບແທນ ແລະ ມີຖານະຕະຫຼອດຮອດຄວາມຮັບຜິດຊອບໃນລະດັບດຽວກັນ.

ການຍົກຍ້າຍ ນີ້ຖືເປັນການປ່ຽນແປງຕໍາແໜ່ງໃນທາງຂວາງຈາກຕໍາແໜ່ງໜຶ່ງໄປສູ່ຕຳແໜ່ງໜື່ງ ເຊິ່ງແຕກຕ່າງຈາກການເລື່ອນຊັ້ນຕໍາແໜ່ງທີ່ເປັນການປ່ຽນແປງໃນແນວຕັ້ງຕາມລຳດັບຊັ້ນ ແລະ ຄວາມຮັບຜິດຊອບທີ່ສູງຂື້ນ.

ການໂຍກຍ້າຍ ຫຼື ການໂອນເປັນການປ່ຽນແປງຕຳແໜ່ງບຸກຄົນໜຶ່ງໄປອີກຕຳແໜ່ງໜຶ່ງອາດ ເກີດຂຶ້ນໃນພະແນກດຽວກັນ ຫຼື ລະຫວ່າງພະແນກງານກໍໄດ້, ໂດຍຄ່າຈ້າງໜ້າທີ່ວຽກງານ ແລະ ຄວາມຮັບຜິດຊອບຢູ່ໃນລະດັບດຽວກັນ, ສາເຫດຂອງການໂຍກຍ້າຍອາດຈະເກີດຈາກ ຄວາມຕ້ອງການຂອງອົງການ ຫຼື ຈາກຄວາມຕ້ອງ ການຂອງພະນັກງານເອງ.

       3.2 ສາເຫດຂອງການຍົກຍ້າຍ

    ສາເຫດຂອງການຍົກຍ້າຍມາຈາກຄວາມຕ້ອງການຂອງທຸລະກິດ : ອາດມີເຫດຜົນຫຼາຍປະການເຊັ່ນວ່າ : ເນື່ອງຈາກການປ່ຽນແປງໃນປະລິມານຈຳນວນການຜະລິດ, ຫຼື ການປ່ຽນແປງ ຫຼື ການປັບປຸງໂຄງສ້າງການຂະຫຍາຍສາຍການຜະລິດໃໝ່ ຫຼື ຍຸບເລີກສາຍການຜະລິດຂອງສິນຄ້າບາງຊະນິດ ແລະ ອື່ນໆຫຼາຍໆກໍລະນີໃນການຍົກຍ້າຍມັກຈະເປັນເລື່ອງການທີ່ຝ່າຍຈັດການຕ້ອງການແກ້ໄຂບັນຫາໃນບຸກຄົນທີ່ເຮັດວຽກບໍ່ໄດ້ປະສິດທິພາບໃນຕໍາແໜ່ງທີ່ເຮັດຢູ່ໃນປັດຈຸບັນ ແລະ ໄດ້ກວດພົບວ່າຄຸນສົມບັດບໍ່ເໝາະສົມກັບວຽກທີ່ເຮັດຢູ່ ອາດເປັນການດີກວ່າຖ້າຫາກໄປຢູ່ໃນຕໍາແໜ່ງໃໝ່ໃນຈຸດອື່ນ.

ການຂໍຍົກຍ້າຍໂດຍພະນັກງານເອງ: ອາດມາຈາກຫຼາຍໆເຫດຜົນ ເຊັ່ນວ່າ : ພະນັກງານບໍ່ມັກສະພາບການເຮັດວຽກ ຫຼື ອາດເຫັນວ່າຂາດຫົນທາງໃນຄວາມກ້າວໜ້າເມື່ອທຽບໃສ່ກັບພະແນກອື່ນໆ.

ການຍົກຍ້າຍອາດຈະເຮັດໄດ້ 2 ວິທີ ຄື :

- ການຍົກຍ້າຍຊົ່ວຄາວ.

  - ການຍົກຍ້າຍແບບຖາວອນ.

 

IV.  ການຫຼຸດຊັ້ນ

ການຫຼຸດຊັ້ນ ແມ່ນການປ່ຽນແປງພະນັກງານໃນຕໍາແໜ່ງທີ່ຫຼຸດຖານະລົງກວ່າຕໍາແໜ່ງເກົ່າ ແລະ ຈ່າຍເງິນ

ເດືອນຕໍ່າລົງອີກ ໂດຍປົກກະຕິຈະມີການມອບໝາຍໃຫ້ພະນັກງານໄປເຮັດວຽກໃໝ່ທີ່ມີຂອບເຂດຄວາມຮັບຜິດຊອບທີ່ແຄບລົງ ຫຼື ໜ້ອຍກວ່າເກົ່າ.

        ການຫຼຸດຊັ້ນ ເປັນການລົງໂທດພະນັກງານວິທີໜຶ່ງ, ໂດຍປ່ຽນແປງຕຳແໜ່ງໃຫ້ຕ່ຳລົງ, ຊຶ່ງເຮັດໃຫ້ຫຼຸດສະຖານະພາບ ແລະ ລາຍໄດ້ລົງຈາກເດີມ.

 

    4.1 ປັດໄຈທີ່ເປັນສາເຫດຂອງການຫຼຸດຊັ້ນ

          ການຫຼຸດຊັ້ນຂອງລຸກຈ້າງເປັນປັດໄຈທີ່ຢູ່ເໜືອການຄວບຄຸມການຈ້າງງານ ບາງກໍລະນີນີ້ເກີດຂື້ນໄດ້ຄື :

          - ໃນກໍລະນີທີ່ມີການຫຼຸດການໃຊ້ແຮງງານ ຫຼື ການຫຼຸດໜ່ວຍງານ ແລະ ຈະມີການເລີກຈ້າງແຮງງານບາງສ່ວນ ດັ່ງນັ້ນ ລູກຈ້າງທີ່ຍັງຄົງເຫຼືອຢູ່ຕໍ່ໄປກໍ່ຈະມີການຫຼຸດຕໍາແໜ່ງລົງມາ.

- ອີກປະການໜື່ງອາດເກີດຈາກປະສິດທິພາບໃນການປະຕິບັດວຽກງານເອງ ເຊັ່ນ: ອາດຈະເລື່ອນຕໍາ    ແໜ່ງຂື້ນມາບໍ່ດົນ ແລະ ໄດ້ຄົ້ນພົບວ່າ ບໍ່ສາມາດເຮັດວຽກໄດ້ຕາມມາດຕະຖານໃນຕໍາແໜ່ງໃໝ່ທີ່ສູງຂື້ນ ເຊິ່ງສ່ວນໃຫຍ່ມັກເປັນໃນດ້ານເຕັກໂນໂລຊີຕ່າງໆ.

- ບາງຄັ້ງການຫຼຸດຊັ້ນຕໍາແໜ່ງອາດມາຈາກບັນຫາໃນເລື່ອງສຸຂະພາບ ແລະ ປະສິດທິພາບທາງດ້ານຮ່າງ ກາຍ ເຊິ່ງບໍ່ສາມາດທີ່ຈະເຮັດວຽກເກົ່າໄດ້ອີກຕໍ່ໄປ.

 

    4.2 ຜົນເສຍຂອງການຫຼຸດຊັ້ນ

         ຜົນກະທົບຕໍ່ສັກສີ ແລະ ຄວາພາກພູມໃຈ ຕະຫຼອດຈົນຄວາມຄາດຫວັງຂອງພະນັກງານ ເນື່ອງຈາກຕໍາ  ແໜ່ງມັກເປັນສັນຍາລັກທີ່ເປັນລາງວັນຕະຫຼອດຈົນເປັນຖານະ ແລະ ກຽດຕິຍົດຂອງແຕ່ລະບຸກຄົນ ດັ່ງນັ້ນ, ຈຶ່ງເປັນເລື່ອງທີ່ຕ້ອງລະຫວັງເປັນພິເສດ  ແລະ ຫາກມີຫົນທາງອື່ນທີ່ເລືອກໄດ້ ຜູ້ບໍລິຫານແມ່ນຈະຫຼີກຫຼ່ຽງ. ໃນກໍລະ ນີຂອງການຫຼຸດຊັ້ນຕໍາແໜ່ງເນື່ອງຈາກພາວະທາງດ້ານເສດຖະກິດຢ່າງຫຼີກຫຼ່ຽງບໍ່ໄດ້ນັ້ນ ຜົນກະທົບກໍ່ອາດຈະເບົາ ບາງ. ຖ້າຫາກເປັນເລື່ອງຂອງການຫຼຸດຕໍາແໜ່ງເພາະເນື່ອງຈາກປະສິດທິພາບໃນການເຮັດວຽກ ຫຼື ເນື່ອງມາຈາກອາຍຸແລ້ວ ກໍ່ຈະມີຜົນກະທົບຕໍ່ກັບຂັວນ ແລະ ກຳລັງໃຈ.

           ດັ່ງນັ້ນ, ໃນທາງປະຕິບັດສ່ວນໃຫຍ່ມັກຈະຫຼີກຫຼ່ຽງບັນຫາເຫຼົ່ານີ້ ຫາກແຕ່ຈະບຳລຸງຮັກສາພະນັກງານເຫຼົ່ານີ້ໄວ້ໃນຕໍາແໜ່ງເກົ່າ ແລະ ໃຫ້ຮັບຜິດຊອບໃນໜ້າທີ່ ແລະ ຄວາມຮັບຜິດຊອບທີ່ຈັດຂື້ນໃໝ່ທີ່ພໍເຮັດໄດ້ສຳລັບໜ່ວຍງານທີ່ມີພະນັກງານພຽງພໍນັ້ນ ບາງຄັ້ງວິທີການສ້າງຕໍາແໜ່ງໃໝ່ສຳລັບຄົນໆນັ້ນໂດຍໄດ້ຮັບຄ່າຕອບແທນ ແລະ ຖານະເທົ່າເກົ່າໂດຍບໍ່ປ່ຽນແປງກໍ່ອາດເປັນວິທີແກ້ບັນຫາທີ່ດີກວ່າ.

       ຂໍ້ສັງເກດ ຜູ້ບໍລິຫານບາງຄົນມັກຫຼຸດຊັ້ນຕໍາແໜ່ງເປັນການລົງໂທດ ຫຼື ການແກ້ບັນຫາທາງວິໄນ ເຊິ່ງນັບວ່າເປັນວິທີແກ້ທີ່ບໍ່ຖືກຕ້ອງ ເປັນຕົ້ນວ່າ: ຖ້າຫາກພະນັກງານມີການປະພຶດທີ່ຜິດເຊັ່ນວ່າ: ຂາດວຽກ, ການບໍ່ປະຕິບັດຕາມຄຳສັ່ງ, ມັກດື່ມເຫຼົາ ແລະ ອື່ນໆ ກໍລະນີຫຼຸດຕໍາແໜ່ງດັ່ງກ່າວແລ້ວບຸກຄົນດັ່ງກ່າວກໍ່ຍັງປະຕິບັດວຽກງານໃນລະດັບເກົ່າຢູ່.

 

V.   ການເລີກຈ້າງ

      ການເລີກຈ້າງເປັນສິ່ງທີ່ບໍ່ມີກຳນົດແນ່ນອນ ແຕ່ເປັນການຄັດຊື່ລູກຈ້າງອອກຈາກບັນຊີເງິນເດືອນ, ການເລີກຈ້າງເນື່ອງຈາກປັດໄຈທີ່ເໜືອການຄວບຄຸມມີປັດໄຈມາຈາກສາເຫດຕ່າງໆ ເຊັ່ນ: ການຂາຍສິນຄ້າມີຈຳນວນຫຼຸດລົງ, ມີການຂາດແຄນວັດສະດຸ, ເປັນລະດູການປ່ຽນແປງຂອງສິນຄ້າໃນຕະຫຼາດຜົນຜະລິດອອກຊ້າ ແລະ ມີການປ່ຽນແປງທາງດ້ານເຕັກໂນໂລຊີ, ບາງກໍລະນີການເລີກຈ້າງນັ້ນນາຍຈ້າງບໍ່ຮູ້ໄດ້ວ່າຈະຕ້ອງໃຊ້ເວລາດົນປານໃດຈຶ່ງຈະເອີ້ນລູກຈ້າງກັບຄືນມາໃໝ່, ບາງກໍລະນີການເລີກຈ້າງຊົ່ວຄາວອາດກາຍເປັນການເລີກຈ້າງຖາວອນໄດ້.

ການງົດຈ້າງຊົ່ວຄາວ ເມື່ອອົງການ ຫຼື ອົງການເກີດພາວະຂາດທືນ ຢູ່ໃນເວລາດົນນານເຮັດໃຫ້ຈຳເປັນຕ້ອງໄດ້ຍຸບແຜນງານບາງພະແນກ ຫຼື ຈຳເປັນຕ້ອງໄດ້ງົດຈ້າງຄົນງານຊົ່ວຄາວ ການງົດຈ້າງຄົນງານຊົ່ວຄາວອາດປ່ຽນແປງໄປ ເປັນການງົດຈ້າງຖາວອນກໍໄດ້.

        ການໃຫ້ອອກຈາກວຽກ ແມ່ນມີຄວາມແຕກຕ່າງກັບການເລີກຈ້າງ ຄື: ການໃຫ້ອອກຈາກວຽກແມ່ນຄຳສັ່ງທີ່ຝ່າຍບໍລິຫານສັ່ງລູກຈ້າງພົ້ນຈາກໜ້າທີ່ປະຈຳໃນອາຊີບ ເນື່ອງຈາກສາເຫດມາຈາກລູກຈ້າງຂາດປະສິດຕິພາບໃນການເຮັດວຽກຕໍ່າ ຫຼື ປະຕິບັດໃນສິ່ງທີ່ຜິດຕໍ່ກົດລະບຽບຂອງອົງການຢ່າງຮ້າຍແຮງ.

        ລູກຈ້າງທີ່ຖືກເລີກຈ້າງໂດຍບໍ່ມີຄວາມຜິດ ມີສິດຂໍກັບຄືນມາເຂົ້າເຮັດວຽກໃໝ່ໄດ້ ຖ້າຫາກວ່າອົງການມີພາລະວຽກທີ່ຈະຈ້າງລູກຈ້າງໄດ້.


ຄຳຖາມທ້າຍບົດ:

1.      ການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ ແລະ ເກນຂອງການພິຈາລະນາໃນການເລືອນຕຳແໜ່ງມີຄືແນວໃດ ?

2.     ບັນຫາທີ່ເກີດຈາກການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງມີບັນຫາໃດແດ່ ?

3.      ສາເຫດຂອງການຍົກຍ້າຍມີຄືແນວໃດແດ່ ?

4.      ສາເຫດຂອງການຫຼດຊັ້ນມີຫຍັງແດ່ ? ແລະ ຜົນເສຍທີ່ເກີດຈາກການຫຼຸດຊັ້ນມີຄືແນວໃດແດ່ ?

















 

ความคิดเห็น