ກົດເລືອກອ່ານແຕ່ລະໝວດໝູ່

แสดงเพิ่มเติม

ບົດທີ 4 ລະບົບການຄຸ້ມຄອງບຸກຄະລາກອນ


 ວິຊາ ບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ
ປອ.ປັນຍາສັກ ແສງອ່ອນແກ້ວ

ບົດທີ 4
ລະບົບການຄຸ້ມຄອງບຸກຄະລາກອນ

 

 

 

 

 

         ການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນນັ້ນ ເລີ່ມຕົ້ນດ້ວຍການກໍານົດນະໂຍບາຍ, ການສະແຫວງຫາ ແລະ ການຊັກຈູງບຸກຄະລາກອນທີ່ມີຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດໃຫ້ມາສະໝັກເຂົ້າເຮັດວຽກ, ການຄັດເລືອກຜູ້ມີຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດໄວ້ເຮັດວຽກ, ສົ່ງເສີມເພີ່ມພູນຄວາມຊື່ສັດໃຫ້ບຸກຄົນເຮັດວຽກຢ່າງມີປະສິດທິພາບ, ບໍາລຸງຮັກສາຂວັນກຳລັງໃຈ ແລະ ໃຫ້ພວກເຂົາປະຕິບັດວຽກງານໃຫ້ເກີດປະໂຫຍດແກ່ໜ່ວຍງານຫຼາຍທີ່ສຸດ. ການບໍລິຫານບຸກຄະ ລາກອນມີບົດບາດສຳຄັນເມື່ອມະນຸດຈັດຕັ້ງອົງການຂຶ້ນ ແລະ ການບໍລິຫານງານອົງການໃຫຍ່ໂຕເທົ່າໃດການບໍລິ ຫານບຸກຄະລາກອນກໍ່ຕ້ອງມີຄວາມສຳຄັນເພີ່ມຂຶ້ນເທົ່ານັ້ນ ເປັນທີ່ຍອມຮັບກັນວ່າຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າຂອງປະເທດຊາດຂຶ້ນຢູ່ກັບປະສິດທິພາບພະນັກງານ ແລະ ປະສິດທິພາບຂອງພະນັກງານຈະຕ້ອງຂຶ້ນຢູ່ກັບປະສິດທິ ພາບຂອງການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນທີ່ດີອີກດ້ວຍ. ແນວໃດກໍຕາມປະສິດທິພາບ ແລະ ປະສິດທິຜົນຂອງການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນມີສ່ວນກ່ຽວຂ້ອງຢູ່ກັບວິທີການຄັດເລືອກ, ການບັນຈຸແຕ່ງຕັ້ງ, ການເລື່ອນຕຳແໜ່ງ ແລະ ການພັດທະນາບຸກຄະລາກອນເຊິ່ງມີແນວທາງປະຕິບັດຍູ່ 2 ລະບົບຄື: ລະບົບຄຸນນະທໍາ ແລະ ລະບົບອຸປະຖໍາ.

         ສະນັ້ນ, ການສຶກສາ ວິຊາ ການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ ຈຶ່ງຈໍາເປັນທີ່ຄວນຈະມີຄວາມຮູ້ກ່ຽວກັບລະບົບຄຸນນະທຳ ແລະ ລະບົບອຸປະຖຳ ເຊິ່ງທັງສອງລະບົບນີ້ມີບົດບາດສຳຄັນໃນການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນມາຕັ້ງແຕ່ເລີ່ມຕົ້ນຈົນມາຮອດປັດຈຸບັນ.


I.                   ລະບົບອຸປະຖຳ

1.         ຄວາມໝາຍຂອງລະບົບອຸປະຖຳ

                         

                ລະບົບນີ້ມີຫຼາຍຊື່ເອີ້ນຕ່າງກັນ ອາດຈະເອີ້ນວ່າ : ລະບົບຊຸບລ້ຽງ, ລະບົບຫຼີ້ນພັກຫຼີ້ນພວກ ຫຼື ລະບົບໃຫ້ສິດພິເສດແກ່ຄົນທີ່ຕົນເອງມັກ.  ລະບົບອຸປະຖຳນີ້ເປັນລະບົບທີ່ໃຊ້ສືບຕໍ່ກັນມາຍາວນານຢູ່ອາຊີ, ເອີຣົບ ແລະ ອາເມລິກາ. ແຫຼ່ງກຳເນີດຂອງລະບົບນີ້ມາຈາກປະເທດຈີນຈະເຫັນໄດ້ຈາກປະຫວັດສາດຂອງຄົນຈີນເຂົ້າມາເຮັດວຽກໃນນີ້ມີຜູ້ເປັນເສນາອາມາດ, ອົງຄະລັກຕ່າງໆ ເປັນຕົ້ນ.

          ການບໍລິຫານງານຂອງລັດແຕ່ເດີມ ຫຼື ອຳນາດໜ້າທີ່ຂອງລັດຖະບານນັ້ນຢູ່ໃນວົງແຄບບໍ່ກວ້າງຂວາງຄືປັດ ຈຸບັນນີ້ ໜ້າທີ່ຂອງລັດສ່ວນໃຫຍ່ເປັນການປ້ອງກັນປະເທດ ແລະ ການຮັກສາຄວາມສະຫງົບຮຽບຮ້ອຍພາລະກິດໃນດ້ານອື່ນໆ ທີ່ກ່ຽວກັບການພັດທະນາເສດຖະກິດບໍ່ຫຼາຍປານໃດ ການຄັດເລືອກຫາຄົນມາຮັບອຳນາດເປັນປະມຸກແຫ່ງລັດ ເຊິ່ງອາດຈະເປັນເຈົ້າຊີວິດ ຫຼື ປະທານາທິບໍດີ ໃນທາງປະຕິບັດນັ້ນບໍ່ໄດ້ອາໄສກົດເກນອັນໃດເປັນເຄື່ອງພິຈາລະນາຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຂອງຄົນ, ນອກຈາກອາໄສກົດໝາຍ ແລະ ປະເພນີບາງປະການເທົ່ານັ້ນ ການເລືອກຫາຄົນເຂົ້າເຮັດວຽກ ໂດຍປົກກະຕິຈະອາໄສຄວາມຮູ້ຈັກຄຸ້ນເຄີຍ, ຄວາມຊື່ສັດ ແລະ ການຝາກຝັງຈາກຜູ້ທີ່ເປັນພະນັກງານຜູ້ຢູ່ກ່ອນ ຫຼື ເວົ້າອີກແບບໜຶ່ງຄື ການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນຂອງລັດສ່ວນໃຫຍ່ເປັນໄປໃນຮູບແບບຂອງການອຸປະຖຳ ໂດຍບໍ່ຄຳນຶງເຖິງຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຂອງບຸກຄະລາກອນວ່າຈະປະຕິບັດວຽກງານໄດ້ດີພຽງເທົ່າໃດ ຫຼື ບໍ່ ທັງນີ້ອາດຈະເປັນເພາະໃນຍຸກສະໄໝນັ້ນການເລືອກຫາຄົນເຮັດວຽກຍັງບໍ່ມີແນວຄວາມຄິດໃນເລື່ອງປະສິດທິພາບ ແຕ່ຄຳນຶງເຖິງຄວາມໄວ້ວາງໃຈ ແລະ ຄວາມຈິງໃຈຊື່ສັດເປັນເລື່ອງສຳຄັນ.

          ຕໍ່ມາລັດຕ່າງໆຈະເລີນຮຸ່ງເຮືອງຂຶ້ນ ໂດຍສະເພາະຢ່າງຍິ່ງການເພີ່ມຂຶ້ນຂອງພະນັກງານ ເຊິ່ງເຮັດໃຫ້ບົດບາດຂອງລັດໃນການປົກຄອງ ແລະ ໃຫ້ບໍລິການແກ່ປະຊາຊົນເພີ່ມຫຼາຍຂຶ້ນ ຄວາມຈຳເປັນທີ່ຈະຕ້ອງຄັດເລືອກຫາຄົນມາເປັນພະນັກງານໃນຕຳແໜ່ງຕ່າງໆ ກໍມີເພີ່ມຫຼາຍຂຶ້ນ ທັ້ງນີ້ເພື່ອການປະຕິບັດງານຂອງລັດທີ່ຂະຫຍາຍຕົວອອກໄປບໍ່ໃຫ້ຂາດຕົກບົກພ່ອງ, ການຄັດເລືອກຄົນເຂົ້າເປັນພະນັກງານດ້ວຍວິທີການອຸປະຖໍາກັນເປັນການສ່ວນໂຕໂດຍບໍ່ຄຳນຶງເຖິງຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດນັ້ນກໍ່ໃຫ້ເກີດບັນຫາຫຼາຍຢ່າງ ທັງໃນດ້ານປະສິດທິພາບໃນການເຮັດວຽກ ແລະ ຄວາມເປັນທຳ, ລະບົບອຸປະຖຳຈຶ່ງເສື່ອມຄວາມນິຍົມລົງ ແລະ ມີລະບົບຄຸນນະທຳເຂົ້າມາແທນທີ່. ແນວໃດກໍຕາມ ລະບົບອຸປະຖຳກໍຍັງມີການນຳມາໃຊ້ຢູ່ໃນການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ ແຕ່ບໍ່ກວ້າງຂວາງຄືແຕ່ກ່ອນ.

         ໂດຍລະບົບອຸປະຖຳຈະກົງກັນຂ້າມກັບລະບົບຄຸນນະທຳ ຊຶ່ງຄຳໃນພາສາອັງກິດນັ້ນກໍ່ການມີໃຊ້ຫຼາຍຄຳເຊັ່ນ: Spoils System Nepotism  ແລະ Favoritism ແຕ່ໂດຍທົ່ວໄປນິຍົມໃຊ້ຄຳວ່າ Patronage System ກັບຄຳວ່າ Spoils System  ໃນລະບົບອຸປະຖໍາເປັນລະບົບທີ່ບໍ່ມີຫຼັກເກນໃນການວັດຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຂອງຄົນ, ໃຊ້ວິທີຄັດເລືອກຈາກບຸກຄົນທີ່ມີຜູ້ນໍາມາຝາກຝັງ, ການເລື່ອນຕຳແໜ່ງຖານະ, ການເລື່ອນເງິນເດືອນ ຕະຫຼອດຈົນການອອກຈາກການເປັນພະນັກງານກໍ່ຕ້ອງເຮັດຕາມແຕ່ຜູ້ມີອຳນາດຈະເຫັນສົມຄວນ.

 

  

2.      ທີ່ມາຂອງລະບົບອຸປະຖຳ

ການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ ແບບລະບົບອຸປະຖໍາ ເປັນລະບົບທີ່ເກົ່າແກ່ທີ່ສຸດ ເຊິ່ງທຸກປະເທດໃນໂລກໃຊ້ລະບົບນີ້ກ່ອນທີ່ຈະນຳລະບົບຄຸນນະທຳມາໃຊ້, ປະເທດທີ່ໃຊ້ລະບົບອຸປະຖຳເຊິ່ງມີການກ່າວເຖິງກັນທົ່ວໄປໄດ້ແກ່ປະເທດຈີນ ໂດຍເມື່ອກ່ອນໃນປະເທດຈີນນັ້ນການຮັບພະນັກງານໃນສະໄໝບູຮານເຮັດໄດ້ 3 ລະບົບຄື :

1.   ລະບົບສືບສາຍເລືອດ ກໍຄື: ຖ້າບຸກຄະລາກອນຜູ້ໃດມີບິດາມານດາໄດ້ເປັນພະນັກງານໃນຕຳແໜ່ງໃດ ລູກຊາຍຄົນທຳອິດຈະໄດ້ຮັບຕຳແໜ່ງທີ່ບິດາທີ່ເຄີຍດຳລົງຕຳແໜ່ງຢູ່ ແລະ ໄດ້ເຂົ້າເປັນພະນັກງານ ໂດຍການສືບສາຍເລືອດ ແລະ ຍັງມີສິດຊັກຈູງເອົາວົງຄະນາຍາດເຂົ້າມາເປັນພະນັກງານນຳໄດ້.

2.  ລະບົບການແລກປ່ຽນ ຖ້າບຸກຄົນໃດສາມາດນຳເຂົ້າສານມາໃຫ້ລັດຖະບານ ຈຳນວນ 600 ສັດ (1 ສັດ ເທົ່າກັບ 6 ກິໂລກຣາມ) ຫຼື  ສິ່ງອື່ນໃນຈຳນວນເທົ່າກັນກໍຈະໄດ້ເປັນພະນັກງານຂັ້ນຕ່ຳ ແລະ ຖ້າບຸກຄົນໃດສາມາດນຳເຂົ້າສານມາໃຫ້ລັດຖະບານໄດ້ 12,000 ສັດ ກໍຈະໄດ້ຄອງເມືອງນ້ອຍໆໄດ້ ເຫຼົ່ານີ້ເປັນຕົ້ນ.

3.   ລະບົບອຸປະຖຳ ຕາມລະບົບນີ້ຖ້າຫາກບຸກຄະລາກອນຜູ້ໃດມີຄວາມຈົ່ງຮັກພັກດີ ຫຼື  ຮັບໃຊ້ໃກ້ຊິດພະເຈົ້າຊີວິດຈະໄດ້ຮັບການແຕ່ງຕັ້ງເປັນຂຸນນາງຕາມເຫັນສົມຄວນ.

         ໃນສະໄໝຕໍ່ມາເຖິງວ່າຈະມີການສອບເສັງຄັດເລືອກຄົນເພື່ອແຕ່ງຕັ້ງໃຫ້ດຳລົງຕຳແໜ່ງຕ່າງໆ ແຕ່ກໍປາກົດວ່າຍັງມີການໃຊ້ລະບົບອຸປະຖຳຄວບຄູ່ກັນມາຢ່າງກວ້າງຂວາງ.

 

3.   ການໃຊ້ລະບົບອຸປະຖຳໃນການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ

ລະບົບອຸປະຖໍານັ້ນເຖິງຈະເປັນລະບົບທີ່ມີຈຸດອ່ອນຢູ່ກໍຕາມແຕ່ກໍມີການໃຊ້ກັນຢູ່ໃນບາງປະເທດ ແລະ ມີຢູ່ທຸກຍຸກທຸກສະໄໝບໍ່ໜ້ອຍກໍຫຼາຍ ທັ້ງນີ້ ເພາະການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນ ໂດຍທົ່ວໄປອາດຈະຈັດລະບົບວຽກງານອອກເປັນ 2 ສ່ວນ ຄື:

1.      ໃນສ່ວນນະໂຍບາຍ ໄດ້ແກ່ບຸກຄະລາກອນທີ່ເຮັດໜ້າທີ່ບໍລິຫານງານຂອງລັດໃນລະດັບສູງ ຫຼື ລະດັບນະໂຍບາຍ, ບຸກຄະລາກອນກຸ່ມນີ້ໄດ້ແກ່ ປະມຸກຂອງລັດ, ຫົວໜ້າລັດຖະບານ, ຄະນະລັດຖະມົນຕີ ແລະ ສະມາ ຊິກສະພາ ເປັນຕົ້ນ.

2.      ສ່ວນລະດັບປະຕິບັດງານ ໄດ້ແກ່ ກຸ່ມບຸກຄະລາກອນທີ່ເຮັດໜ້າທີ່ບໍລິຫານລະດັບຮອງລົງມາ ຄືຢູ່ໃນລະດັບປະຕິບັດຕາມນະໂຍາຍຂອງກຸ່ມທຳອິດ

ໂດຍເຈົ້າໜ້າທີ່ທີ່ດຳລົງຕຳແໜ່ງທາງການເມືອງ  ຫຼື ລະດັບນະໂຍບາຍສ່ວນຫຼາຍຈະເປັນນັກບໍລິຫານລະດັບສູງມີໜ້າທີ່ຮັບຜິດຊອບປະຊາຊົນທາງການເມືອງ ເຊິ່ງຕຳແໜ່ງດັ່ງກ່າວບາງຄັ້ງອາດຈະບໍ່ສາມາດຊອກຫາມາດ້ວຍວິທີການສອບເສັງຕາມລະບົບຄຸນນະທຳ ນອກຈາກນີ້ ລັກສະນະຂອງວຽກງານດ້ານນະໂຍບາຍອາດບໍ່ຈຳເປັນຕ້ອງໃຊ້ຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດເປັນພິເສດ, ການປະຕິບັດວຽກງານກໍບໍ່ມີລະບຽບແບບແຜນທີ່ແນ່ນອນ ຫຼື ການດຳລົງຕຳແໜ່ງບໍ່ມີລັກສະນະເປັນການຖາວອນ, ຍ້ອນມັນຂຶ້ນຢູ່ກັບເຫດການທາງການເມືອງ ຫຼື ເປັນໄປຕາມບົດບັດຍັດແຫ່ງລັດຖະທຳມະນູນ, ເຈົ້າໜ້າທີ່ຂອງລັດທັງສອງກຸ່ມນີ້ ໄດ້ຮັບເລືອກເຂົ້າມາດຳລົງຕຳແໜ່ງໃນໜ່ວຍງານຂອງລັດ ໂດຍວິທີທາງທີ່ແຕກຕ່າງກັນ ແລະ ປະຕິບັດໜ້າທີ່ຕ່າງກັນໄປ ຍ້ອນວ່າບຸກຄະລາກອນທີ່ດຳລົງຕຳແໜ່ງທາງການເມືອງມີໜ້າທີ່ຄວາມຮັບຜິດຊອບໃນການກຳນົດນະໂຍບາຍເພື່ອເປັນແນວທາງໃນການບໍລິຫານງານຂອງລັດ, ເປັນຕຳແໜ່ງໃນລະດັບສູງ ບຸກຄະລາກອນທີ່ດຳລົງຕຳແໜ່ງລັກສະນະດັ່ງກ່າວ ອາດໄດ້ຮັບເລືອກເຂົ້າມາໂດຍກົງຈາກປະຊາຊົນ ຫຼື ໄດ້ຮັບເລືອກໂດຍຜູ້ແທນຈາກປະຊາຊົນເລືອກມາອີກເທື່ອໜຶ່ງ. ສ່ວນຕຳແໜ່ງປະຈຳນັ້ນໄດ້ແກ່ຕຳແໜ່ງງານຕ່າງໆ ເຊິ່ງມີໜ້າທີ່ບໍລິຫານງານຕາມນະໂຍບາຍຂອງລັດຖະບານທີ່ກຳນົດໄວ້ ລັກສະນະຂອງວຽກງານໃນຕຳແໜ່ງເຫຼົ່ານີ້ ເປັນວຽກບໍລິຫານປະຈຳທີ່ຕ້ອງປະຕິບັດຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງກັນໄປ ບຸກຄະລາກອນທີ່ດຳລົງຕຳແໜ່ງປະຈຳຈຶ່ງຈຳເປັນຕ້ອງມີຄວາມຮູ້ຄວາມຊຳນານສະເພາະໃນແຕ່ລະສາຂາວິຊາ ດ້ວຍເຫດນີ້ການເລືອກບຸກຄະລາກອນເຂົ້າມາເຮັດວຽກປະຈຳຈຶ່ງຕ້ອງພິຈາລະນາເຖິງຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດເປັນສິ່ງສຳຄັນ.

         ສະນັ້ນ ຈຶ່ງກ່າວໄວ້ວ່າ ຕໍາແໜ່ງທາງການເມືອງ ຕະຫຼອດຮອດໜ້າທີ່ຕຳແໜ່ງທີ່ມີຄວາມສຳຄັນ ບາງຄັ້ງບໍ່ອາດທີ່ຈະຊອກຫາ ຫຼື ເລືອກຫາມາໄດ້ດ້ວຍລະບົບຄຸນນະທຳ ເພາະລັກສະນະຂອງວຽກງານອາດຈະບໍ່ຕ້ອງອາໄສຄວາມຮູ້, ຄວາມຊຳນານ ຫຼື ຄວາມສາມາດໃນການບໍລິຫານໂດຍກົງ ແຕ່ຄຸນສົມບັດທີ່ຕ້ອງການຂອງຕຳແໜ່ງທາງການເມືອງ ຄືແນວຄວາມຄິດທາງການເມືອງທີ່ເອກກະພາບກັນ ແລະ ມີຄວາມໄວ້ເນື້ອເຊື້ອໃຈກັນໄດ້ ເຊິ່ງອາດຈະເລືອກຫາບຸກຄະລາກອນທີ່ມີຄຸນສົມບັດດັ່ງກ່າວໄດ້ດ້ວຍລະບົບອຸປະຖຳເທົ່ານັ້ນ ເປັນຕົ້ນ.

         ເຊິ່ງການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນຂອງຝ່າຍການເມືອງທຸກປະເທດທີ່ໃຊ້ລະບົບອຸປະຖຳ ເຊິ່ງຖືວ່າເປັນເລື່ອງປົກກະຕິທຳມະດາ ເພາະວຽກທາງການເມືອງເປັນເລື່ອງຂອງກຸ່ມບຸກຄະລາກອນທີ່ເຂົ້າມາມີອຳນາດໃນການປົກຄອງຊົ່ວຄັ້ງຊົ່ວຄາວ, ບໍ່ມີຄວາມຢັ້ງຢືນແບບພະນັກງານປະຈຳ. ວຽກງານທາງການເມືອງຕ້ອງອາໄສຄວາມຊື່ສັດ ແລະ ໄວ້ເນື້ອເຊື່ອໃຈເຊິ່ງກັນ ແລະ ກັນ. ສະນັ້ນ, ການແຕ່ງຕັ້ງໃຫ້ຜູ້ໃດດໍາລົງຕໍາແໜ່ງໃດ ຕ້ອງການເຮັດຕາມເຫດ ຜົນທາງການເມືອງ. ແນວໃດກໍ່ຕາມຈະເຫັນວ່າ ລະບົບອຸປະຖຳບໍ່ໄດ້ໃຊ້ຈຳກັດຢູ່ແຕ່ໃນວົງການເມືອງເທົ່ານັ້ນ ແຕ່ໄດ້ແຊກຊຶມເຂົ້າໄປມີອິດທິພົນຕໍ່ພະນັກງານປະຈຳນຳ  ເພາະກົດລະບຽບກົດເກນຕ່າງໆ ຕາມລະບົບຄຸນນະທຳບໍ່ອາດຈະວາງໃຫ້ມີຄວາມຮັດກຸມສົມບູນໂດຍບໍ່່ມີຊ່ອງຫວ່າງໄດ້, ການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນໃນວົງການພະນັກ ງານປະຈຳ ລະບົບອຸປະຖຳຈຶ່ງເຂົ້າມາຄອບງຳໂດຍວິທີການຕ່າງໆ ເຊັ່ນ: ຜູ້ມີອຳນາດໃຊ້ອິດທິຜົນຝາກຝັງໃຫ້ຊ່ວຍ ເຫຼືອບຸກຄະລາກອນໃດບຸກຄະລາກອນໜຶ່ງເປັນພິເສດໃນການເສັງເຂົ້າເປັນພະນັກງານ, ການເລື່ອນຕຳແໜ່ງ, ຕະຫຼອດຈົນການເລື່ອນຊັ້ນ, ເລື່ອນຂັ້ນເງິນເດືອນເຫຼົ່ານີ້ເປັນຕົ້ນ.

         ສະຫຼຸບແລ້ວເຫັນວ່າ ການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນທີ່ເນັ້ນລະບົບອຸປະຖຳນີ້ ລ້ວນແຕ່ຕ້ອງອາໄສຄວາມເຊື່ອຖື ແລະ ຄວາມໄວ້ວາງໃຈເຊິ່ງກັນ ແລະ ກັນ, ບໍ່ມີຫຼັກເກນທີ່ກໍານົດຢ່າງຊັດເຈນ ແລະ ການບໍລິຫານບຸກຄະ ລາກອນທຸກຂັ້ນຕອນອີງຕາມຄວາມເພິ່ງພໍໃຈຂອງຜູ້ມີອໍານາດ ຫຼື ຜູ້ບັງຄັບບັນຊາເປັນຜູ້ຕັດສິນຊີ້ຂາດ.

 

 

4.ຂໍ້ດີ, ຂໍ້ເສຍ ຂອງລະບົບອຸປະຖຳ

        1.1 ຂໍ້ເສຍຂອງລະບົບອຸປະຖຳ

 

               ເມື່ອພິຈາລະນາການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນຕາມລະບົບອຸປະຖຳແລ້ວ ຫຼື ຢຶດຖືແນວທາງຕາມລະ ບົບອຸປະຖຳອາດຈະເກີດມີຂໍ້ເສຍ ດັ່ງນີ້:

     - ການພິຈາລະນາເລືອກຄົນເຂົ້າ ຫຼື ເລືອກຄົນຂື້ນຕຳແໜ່ງຈະບໍ່ໄດ້ຄຳນຶງເຖິງຄຸນວຸດທິ ແລະ ຄວາມສາມາດແຕ່ຢ່າງໃດ.

               - ການເລືອກຄົນເຂົ້າເຮັດວຽກ ຫຼື ເລື່ອນຕຳແໜ່ງໃນວົງການລັດ ກໍ່ຈະບໍ່ສາມາດເປີດໂອກາດໃຫ້ເກີດຄວາມເທົ່າທຽມກັນ.

- ພະນັກງານທີ່ຖືກບັນຈຸ ຂາດຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດ ແລະ ຂາດປະສົບການ, ເນື່ອງມາຈາກວ່າ ການແຕ່ງຕັ້ງໃຫ້ດຳລົງຕຳແໜ່ງ ເປັນໄປຕາມຄວາມມັກຂອງບຸກຄົນຜູ້ມີອຳນາດ ບໍ່ໄດ້ໄປຕາມຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດແຕ່ຢ່າງໃດ.

- ພະນັກງານຈະມີແນວຄິດລູບແຂ່ງເລຍຂາ, ຊອກເວລາເອົາໃຈໃສ່ຜູ້ເປັນຫົວໜ້າຫຼາຍກວ່າທີ່ຈະຕັ້ງ ໜ້າປະຕິບັດວຽກງານຂອງຕົນ ພະນັກງານຖືກໃຊ້ໄປທາງສ່ວນຕົວຫຼາຍ

               - ຖານະຂອງການເຮັດວຽກ ຂາດຫຼັກປະກັນຄວາມໝັ້ນຄົງ ແລະ ບໍ່ມີຫຼັກປະກັນໃນເລື່ອງຄວາມ ກ້າວໜ້າ ເພາະບໍ່ມີຫຼັກເກນທີ່ຊັດເຈນໃນການຮັບຄົນເຂົ້າ ແລະ ເອົາຄົນອອກ, ທຸກຢ່າງເຮັດຕາມຄວາມພໍໃຈ, ມື້ໃດພະນັກງານບໍ່ໄດ້ເປັນຄົນຮັກມັກຂອງຜູ້ມີອຳນາດແລ້ວ ຕຳແໜ່ງອາດຖືກມອບໃຫ້ຜູ້ໃໝ່ແທນໄດ້ທຸກເວລາ.

               - ພະນັກງານສ່ວນຫຼາຍລັ່ງເລຄອນແຄນ, ຈະບໍ່ມີຄວາມສະຫງົບມັກຈະມີອິດທິພົນມືດ ຫຼື ຜົນປະໂຫຍດສ່ວນຕົວເຂົ້າມາຫຍຸ້ງກ່ຽວໃນໜ້າທີ່ວຽກງານ ເປັນຊ່ອງທາງໃຫ້ແກ່ບັນດານັກການເມືອງເພື່ອສະແຫວງຫາຕຳແໜ່ງ.

               - ເນັ້ນຮັບໃຊ້ບຸກຄົນຫຼາຍກວ່າໜ່ວຍງານ ຫື ອົງການ.

               - ່ໜ່ວຍງານ ແລະ ອົງການພັດທະນາໄດ້ຍາກ.

  - ແລະ ອື່ນໆ.

 

          1.2 ຂໍ້ດີຂອງລະບົບອຸປະຖໍາ

               ເມື່ອພິຈາລະນາການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນຕາມລະບົບອຸປະຖຳແລ້ວອາດຈະກໍໃຫ້ເກີດມີຂໍ້ດີໃນບາງປະການ ດັງນີ້:        

- ຊ່ວຍແກ້ໄຂບັນຫາໃນກໍລະນີເລັ່ງດ່ວນ ຖ້າຫາກໃຊ້ລະບົບຄຸນນະທຳກໍ່ບໍ່ຕໍ່ສະພາບທັນການ.

- ປ່ຽນແປງແກ້ໄຂໄດ້ງ່າຍ.

- ຊ່ວຍໃນການບໍຫານວຽກງານປະຈຳ.

- ເຖິງວ່າລະບົບນີ້ຈະມີແຕ່ຈຸດອ່ອນ ແລະ ດ້ານຫຍໍ້ທໍ້ກໍ່ຕາມ ແຕ່ເຫັນວ່າຫຼາຍປະເທດກໍ່ຍັງໃຊ້ເປັນຄຽງຄູ່ກັບລະບົບຄຸນນະທຳ ໂດຍສະເພາະຕ່ຳແໜ່ງທີ່ສຳຄັນທີ່ເປັນກຸນແຈ ແລະ ບາງຕ່ຳແໜງຕ້ອງໄດ້ໃຊ້ຄວາມໃວ້ວາງໃຈສູງ ເຊັ່ນວ່າ: ການເງິນ, ບັນຊີ, ຄວາມໝັ້ນຄົງຂອງຊາດ ແລະ ອື່ນໆ.

 

II.     ລະບົບຄຸນນະທຳ

 

         ຄໍາວ່າ ລະບົບຄຸນນະທຳ (Merit System) ບາງທ່ານເອີ້ນວ່າ ລະບົບຄຸນຄວາມດີ ລະບົບຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດ ຫຼື ລະບົບຄຸນວຸດທິ ແຕ່ໃນນີ້ຜູ້ຂຽນຈະຂໍເອີ້ນວ່າ: ລະບົບຄຸນນະທຳ ເຊິ່ງເປັນລະບົບການຈັດການບໍລິຫານບຸກຄະລະກອນໂດຍຍຶດຖືຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຂອງຄົນເປັນປະການສຳຄັນ.

         Marjorie Tallman ໄດ້ອະທິບາຍລະບົບຄຸນນະທຳໄວ້ວ່າ: ເປັນລະບົບທີ່ມີການບັນຈຸບຸກຄະລາກອນໃນຕຳແໜ່ງງານຂອງລັດໂດຍວິທີການສອບເສັງແຂ່ງຂັນລະຫວ່າງບຸກຄະລາກອນດ້ວຍກັນ ເພື່ອໃຫ້ໄດ້ຄົນທີ່ມີຄຸນສົມບັດຄົບຖ້ວນຕາມຕ້ອງການ ໂດຍບໍ່ຄຳນຶງເຖິງເລື່ອງການເມືອງ. ເຖິງຈະໃຊ້ຄຳໃດກໍ່ຕາມກໍ່ຈະມີຄວາມ   ໝາຍໄປໃນທຳນອງດຽວກັນ ຄື: ວິທີຄັດເລືອກເອົາຄົນເຂົ້າເຮັດວຽກດ້ວຍການສອບເສັງແຂ່ງຂັນ ເພື່ອເປັນການປະເມີນຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຂອງຄົນທີ່ຈະເຂົ້າມາເຮັດວຽກນັ້ນໂດຍບໍ່ໄດ້ຄຳນຶງເຖິງວ່າ ຄົນຜູ້ນັ້ນຈະແມ່ນຊົນຊາດຊົນເຜົ່າໃດ, ມາຈາກຕະກຸນໃດ, ມີຄວາມເຊື່ອທາງສາສະໜາໃດ, ຈະບໍ່ຕາຍຕົວນຳປະຫວັດການກຳເນີດຂອງຄົນ.

         ລະບົບຄຸນນະທຳ ແມ່ນລະບົບໃໝ່ທີ່ທັນສະໄໝເພື່ອທົດແທນລະບົບອຸປະຖຳທີ່ຫຼ້າຫຼັງ ລະບົບນີ້ກໍ່ມີຕົ້ນກຳເນີດມາຈາກປະເທດຈີນເຊັ່ນດຽວກັນ ໃນສະໄໝລາດຊະວົງ " ນານ " : ຂົງຈື້  (551- 475) ກ່ອນຄຼິດຕະສັກກະລາດ ຜູ້ຊຶ່ງໄດ້ວາງຫຼັກການໃນການຄັດເລືອກເອົາຄົນເຂົ້າເຮັດການໂດຍຖືເອົາຄວາມສາມາດ, ຄວາມຊື່ສັດສຸດຈະລິດ ແລະ ຄວາມເສຍສະຫຼະເປັນຫຼັກການບໍລິຫານງານບຸກຄົນດ້ວຍລະບົບຄຸນນະທຳ ຊຶ່ງມີຫຼັກການສຳຄັນຢູ່ 3 ຢ່າງຄື :

 

       2.1 ຫຼັກການສະເໝີພາບທາງໂອກາດ

           ຫຼັກການສະເໝີພາບທາງໂອກາດ ໝາຍເຖິງຄວາມສະເໝີພາບທາງໂອກາດທີ່ເທົ່າທຽມກັນ ຜູ້ທີ່ມີເງື່ອນໄຂຄວາມຮູ້ພື້ນຖານ ແລະ ຄຸນສົມບັດເທົ່າທຽມກັນຕາມທີ່ກຳນົດໄວ້ ກໍ່ຄວນໃຫ້ທຸກຄົນທີ່ມີເງື່ອນໄຂນັ້ນໄດ້ມີໂອກາດເຂົ້າໃນບັນຊີລາຍຊື່ ສອບເສັງແຂ່ງຂັນ, ສອບເສັງຄັດເລືອກ ເພື່ອເລື່ອນຊັ້ນເລື່ອນຕຳແໜ່ງໄດ້ໂດຍບໍ່ມີການຈຳແນກຖານະ, ເພດ, ຜິວພັນ. ແນວຄວາມຄິດດັ່ງກ່າວກວມໄປເຖິງການກຳນົດຄ່າຕອບແທນເຊັ່ນດຽວກັນ ຄື : ເຮັດວຽກອັນດຽວກັນ, ມີຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດເທົ່າທຽມກັນກໍ່ຄວນໄດ້ຮັບຄ່າຕອບແທນແບບດຽວກັນ ໂດຍພະນັກງານແຕ່ລະຄົນຈະຕ້ອງໄດ້ຮັບການປະຕິບັດຢ່າງສະເໝີພາບກັນດ້ວຍລະບຽບກົດໝາຍອັນດຽວກັນ, ໃນມາດຕະຖານດຽວກັນ ໂດຍສະເພາະກ່ຽວກັບການບັນຈຸແຕ່ງຕັ້ງພິຈາລະນາຍ້ອງຍໍຊົມເຊີຍ, ເລື່ອນຊັ້ນເລື່ອນຕຳແໜ່ງ ແລະ ປະຕິບັດລະບອບສະຫວັດດີການດ້ານອື່ນໆ ຕະຫຼອດຮອດການລົງວິໄນ, ຜູ້ໃດຜິດຂໍ້ໃດກໍ່ໃຫ້ກ່າວແຕ່ຂໍ້ນັ້ນ, ຜູ້ໃດກະທຳຜິດກໍຈະຕ້ອງຖືກລົງວິໄນຄືກັນໂດຍບໍ່ມີການເລືອກປະຕິບັດແຕ່ປະການໃດ.

 

       2.2 ຫຼັກການຄວາມສາມາດ

 

            ຫຼັກການຄວາມສາມາດ ໝາຍເຖິງການຢຶດຖືເອົາຫລັກການຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດເປັນຫລັກການເພື່ອເລືອກເຟັ້ນເອົາຄົນ ໂດຍໃຊ້ທຸກວິທີເພື່ອເລືອກໃຫ້ໄດ້ຄົນທີ່ມີຄວາມສາມາດ ແລະ ເໝາະສົມກັບຕຳແໜ່ງງານນັ້ນທີ່ສຸດ. ການຄັດເລືອກເອົາຄົນ ໂດຍຖືເອົາຄວາມສາມາດນີ້ຈະຕ້ອງໄດ້ຜ່ານການສອບເສັງ, ທົດສອບ ຫຼື ການແຂ່ງຂັນ. ຜູ້ໃດມີຄວາມສາມາດຫຼາຍກວ່າກໍ່ຄວນແມ່ນຜູ້ນັ້ນທີ່ຈະໄດ້ຮັບການພິຈາລະນາຕາມລຳດັບ. ນອກຈາກໃຊ້ເປັນຫຼັກການສອບເສັງຄັດເລືອກເອົາຄົນເຂົ້າເຮັດວຽກແລ້ວ ກໍ່ຍັງໃຊ້ເປັນຫຼັກການໃນການຄັດເລືອກເອົາຄົນເຂົ້າດຳລົງຕຳແໜ່ງຂັ້ນຕ່າງໆ ຕື່ມອີກດ້ວຍ.

 

       2.3 ຫຼັກການຄວາມໝັ້ນຄົງ

            ຫຼັກການຄວາມໝັ້ນຄົງ ໝາຍເຖິງຫຼັກການຮັບປະກັນການປະຕິບັດໜ້າທີ່ຢ່າງເປັນປົກກະຕິ ແລະ ຖາວອນໃນໜ່ວຍງານທີ່ຜູ້ກ່ຽວຖືກບັນຈຸ, ໃຫ້ມີຄວາມຢຶດຖືວຽກງານທີ່ຕົນເຮັດນັ້ນເປັນອາຊີບ ຜູ້ກ່ຽວຈະໄດ້ຮັບການຄຸ້ມຄອງດ້ວຍກົດໝາຍ ແລະ ລະບຽບການ (ຖ້າບໍ່ມີຄວາມຜິດພາດທີ່ໜັກໜ່ວງກໍ່ຈະບໍ່ຖືກໄລ່ອອກ ທັງນີ້ກໍ່ເພື່ອໃຫ້ພະນັກງານມີກຳລັງໃຈປະຕິບັດໜ້າທີ່, ເພື່ອຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າຂອງຕົນ ແລະ ໜ່ວຍງານ) ອີກດ້ວຍ.

 

       2.4 ຂໍ້ດີຂອງລະບົບຄຸນນະທຳ

             ເມື່ອພິຈາລະນາການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນຕາມລະບົບຄຸນນະທຳແລ້ວຈະເກີດມີຂໍ້ດີ ດັ່ງນີ້:

    - ໄດ້ບຸກຄະລາກອນທີ່ມີຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດ.

- ສົ່ງເສີ່ມລະບອບປະຊາທິປະໄຕ ໂດຍສະເພາະໃນເລື່ອງຂອງຄວາມສະເໝີພາບ ແລະ ຄວາມເທົ່າ ທຽມກັນ, ເປີດໂອກາດໃຫ້ບຸກຄົນທີ່ມີຄຸນສົມບັດເທົ່າກັນມີໂອກາດໄດ້ເຮັດວຽກຄືກັນ ບໍ່ໄດ້ຈຳກັດສະເພາະກຸ່ມ ຊົນຊັ້ນໃດໜື່ງເທົ່ານັ້ນ.

- ພະນັກງານມີຄວາມໝັ້ນຄົງໃນໜ້າທີ່ວຽກງານ.

- ປ້ອງກັນຄວາມບໍ່ແນ່ນອນ ແລະ ການແຊກແຊງຈາກຜູ້ມີອຳນາດ.

- ສົ່ງເສີ່ມໃຫ້ຜູ້ປະຕິບັດງານມີຂວັນກຳລັງໃຈໃນການປະຕິບັດວຽກງານ.

- ແລະ ອື່ນໆ.

 

       2.5 ຂໍ້ເສຍຂອງລະບົບຄຸນນະທຳ

                   ເມື່ອພິຈາລະນາການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນຕາມລະບົບຄຸນນະທຳແລ້ວຈະເກີດມີຂໍ້ເສຍບາງປະການ ທີ່ອາດຈະເກີດຂື້ນໄດ້ ດັ່ງນີ້:

 

- ເສຍຄ່າໃຊ້ຈ່າຍສູງ.

- ກິດຈະກໍາບາງຢ່າງອາດຈະເກີດຄວາມຊັກຊ້າໄດ້, ມີຫຼາຍຂັ້ນຕອນ ໃນການດຳເນີນການຫຍຸ້ງຍາກເຮັດໃຫ້ເກີດຄວາມລ່າຊ້າໄດ້.

- ລະບົບນີ້ຈະໄດ້ຮັບຜົນດີກໍ່ຕໍ່ເມື່ອໄດ້ຮັບຄວາມຮ່ວມມືຈາກທຸກຝ່າຍ.

- ແລະ ອື່ນໆ.

 

         ສະຫຼຸບແລ້ວ ລະບົບຄຸນນະທຳ ຫຼື ລະບົບຄຸນວຸດທິ ແລະ ລະບົບອຸປະຖຳຕ່າງກໍມີວັດຖຸປະສົງທີ່ຊອກຫາບຸກຄະລາກອນມາເຮັດວຽກເພື່ອຫວັງຜົນໃນປະສິດທິພາບຂອງວຽກງານເຊັ່ນດຽວກັນ ແຕ່ລະບົບຄຸນນະທຳຈະມີຫຼັກເກນໃນການທົດສອບຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຂອງຄົນ ແລະ ເປີດໂອກາດໃຫ້ທຸກຄົນທີ່ມີຄຸນສົມບັດໄດ້ແຂ່ງ ຂັນກັນ ເຊິ່ງເປັນການເໝາະສົມກັບການຊອກຫາຄົນເຂົ້າມາເຮັດວຽກໃນຕຳແໜ່ງພະນັກງານປະຈຳ. ສ່ວນລະບົບອຸປະຖຳນັ້ນບໍ່ໄດ້ໃຊ້ກົດເກນແບບລະບົບຄຸນນະທຳ ພຽງແຕ່ໃຊ້ວິຈາລະນະຍານຈາກບຸກຄະລາກອນທີ່ຮູ້ຈັກ ຫຼື ຜູ້ທີ່ເປັນຍາດຕິພີ່ນ້ອງພັກພວກເພື່ອນຝູງ ໃນທາງວິຊາການຈຶ່ງຂາດເຫດຜົນທີ່ຈະເຊື່ອຖືໄດ້ວ່າການເລືອກຫາຄົນຕາມລະບົບອຸປະຖຳຈະໄດ້ຄົນດີມີຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດຢ່າງແທ້ຈິງ ຫຼື ບໍ່ ເພາະບໍ່່ໄດ້ມີການທົດສອບ ຫຼື ເຮັດການທົດສອບວັດຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດ. ແນວໃດກໍ່ຕາມ ບາງຕຳແໜ່ງທາງການເມືອງທີ່ມີຄວາມສຳຄັນກໍ່ຕ້ອງການບຸກຄະລາກອນທີ່ມີຄຸນສົມບັດທີ່ກ່ຽວກັບຄວາມໄວ້ເນື້ອເຊື່ອໃຈ, ຄວາມຊື່ສັດ ແລະ ມີແນວຄິດທາງການເມືອງເປັນເອກະພາບກັນ ເຊິ່ງອາດໃຊ້ຮູບແບບການເລືອກຫາບຸກຄະລາກອນໃຫ້ດຳລົງຕຳແໜ່ງແບບອຸປະຖຳຄວບຄູ່ກັນ ຕາມແຕ່ລະກໍລະນີທີ່ເຫັນວ່າມີຄວາມຈຳເປັນຕໍ່ການປະຕິບັດວຽກງານ ແລະ ສິ່ງສຳຄັນຕ້ອງຄຳນຶງເຖິງຜົນປະ ໂຫຍດຕໍ່ສ່ວນລວມ ແລະ ປະຊາຊົນ ເປັນສິ່ງສຳຄັນ.

 

ປຽບທຽບລະບົບຄຸນນະທຳກັບລະບົບອຸປະຖຳ

 

ລະບົບຄຸນນະທຳ

ລະບົບອຸປະຖຳ

1.ຍຶດຫຼັກຄວາມສາມາດຂອງບຸກຄົນ

1.ຍຶດຫຼັກຄວາມພຶງພໍໃຈສ່ວນບຸກຄົນ

2.ເປີດໂອກາດໃຫ້ທຸກຄົນເທົ່າທຽມກັນ

2.ໃຫ້ໂອກາດແກ່ພັກພວກ ຫຼື ຍາດຕິພີ່ນ້ອງ ກ່ອນຜູ້ອື່ນ

3.ມີຄວາມໝັ້ນຄົງໃນໜ້າທີ່ວຽກງານ

3.ຂາດຄວາມໝັ້ນຄົງໃນໜ້າທີ່ວຽກງານ

4.ປ້ອງກັນການແຊກແຊງຈາກອິດທິພົນທາງການເມືອງ

4.ມີອິດທິພົນທາງການເມືອງເຂົ້າມາແຊກແຊງ

 

ຄຳຖາມທ້າຍບົດ:

1.      ລະບົບອຸປະຖຳ ແລະ  ລະບົບຄຸນນະນຳ ມີຄວາມໝາຍຄືແນວໃດ?

2.      ຂໍ້ດີ, ຂໍ້ເສຍຂອງລະບົບອຸປະຖຳ ແລະ ລະບົບຄຸນນະທຳມີຄືແນວໃດ?

3.      ຫຼັກການທີ່ສຳຄັນຂອງການບໍລິຫານບຸກຄະລາກອນໃນລະບົບຄຸນນະທຳສະແດງອອກຄືແນວໃດ? ໃຫ້ອະທິບາຍແຕ່ລະຫຼັກການ?

 





 

ความคิดเห็น