ກົດເລືອກອ່ານແຕ່ລະໝວດໝູ່

แสดงเพิ่มเติม

ການສ້າງແຮງຈູງໃຈສຳລັບຜູ້ນຳ

 ການສ້າງແຮງຈູງໃຈສຳລັບຜູ້ນຳ

ໂດຍ: ປັນຍາສັກ ແສງອ່ອນແກ້ວ

http://panyasack.blogspot.com


        ແຮງຈູງໃຈ (Motive) ຄືພະລັງພັກດັນໃຫ້ຄົນມີພຶດຕິກຳ ໂດຍກຳນົດທິດທາງ ແລະ ເປົ້າໝາຍຂອງພຶດຕິກຳນັ້ນດ້ວຍ. ບຸກຄົນທີ່ມີແຮງຈູງໃຈສູງຈະໃຊ້ຄວາມພະຍາຍາມເພື່ອໄປສູ່ເປົ້າໝາຍ ສ່ວນບຸກຄົນທີ່ແຮງຈູງໃຈຕໍ່າຈະບໍ່ສະແດງພຶດຕິກຳ ຫຼື ບໍ່ກໍ່ຍົກເລີກກ່ອນໄປເຖິງເປົ້າໝາຍ.

        ດັ່ງນັ້ນ, ສິ່ງທີ່ສຳຄັນທີ່ສຸດຂອງຜູ່ນຳກໍ່ຄື : ຄວາມຮູ້ຄວາມເຂົ້າໃຈ ແນວຄິດກ່ຽວກັບແຮງຈູງໃຈຂອງບຸກຄົນ ເຊິ່ງຈະຊ່ວຍໃຫ້ຮູ້ເຖິງຄວາມຕ້ອງການ ແລະ ແຮງຈູງໃຈຂອງຜູ້ຢູ່ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາ ແລະ ພ້ອມທີ່ຈະສ້າງແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຢູ່ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາປະຕິບັດວຽກງານຢ່າງມີປະສິດທິພາບ ຜູ້ນຳທີ່ດີຈະຕ້ອງສ້າງແຮງຈູງໃຈໃຫ້ສະມາຊິກໃນທີມງານດ້ວຍຄວາມເຕັມໃຈ, ເຕັມປະສິດທິພາບ ແລະ ມີຄວາມສຸກໃນການເຮັດວຽກ ຈຶ່ງຈະເປັນການເຮັດວຽກທີ່ເກີດປະສິດທິຜົນສູງສຸດ.


1.  ຄວາມໝາຍຂອງແຮງຈູງໃຈ

        (Mc kenchie and Doyle .1970) ກ່າວວ່າ ແຮງຈູງໃຈໝາຍເຖິງສິ່ງທີ່ບຸກຄົນຄາດຫວັງ ໂດຍສິ່ງນັ້ນອາດ ເປັນສິ່ງທີ່ບຸກຄົນເພິ່ງພໍໃຈ ຫຼື ບໍ່ພໍໃຈກໍ່ໄດ້ ແລະ ຄວາມຄາດຫວັງນີ້ຈະເປັນຕົວກະຕຸ້ນໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳທີເອີ້ນວ່າ : ການຈູງໃຈ ດັ່ງນັ້ນ, ແຮງຈູງໃຈຈະປະກອບດ້ວຍສິ່ງຕ່າງໆ ດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້ :

        1). ເປັນພະລັງທີ່ກະຕຸ້ນໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳ ເຊິ່ງພະລັງນັ້ນສາມາດປ່ຽນແປງໄດ້ເຊັ່ນ : ບາງຄົນຍ່າງໄວ, ບາງຄົນຍ່າງຊ້າ ເປັນຕົ້ນ.

        2).  ເປັນຕົວກຳນົດທິດທາງ ແລະ ເປົ້າໝາຍຂອງພຶດຕິກຳ ເຊັ່ນ : ການເດີນທາງກັບບ້ານອາດຈະແວ່ຮ້ານອາ ຫານ, ຮ້ານຂາຍປື້ມ ຫຼື ແວ່ບ້ານໝູ່ ສິ່ງເຫຼົ່ານີ້ລ້ວນແຕ່ເປັນໄປເພື່ອຕອບສະໜອງຄວາມຕ້ອງການທີ່ແຕກຕ່າງກັນໄປ.

        3). ເປັນຕົວກຳນົດລະດັບຄວາມພະຍາຍາມ ເຊັ່ນ : ບຸກຄົນທີ່ມີຄວາມຕ້ອງການອ່ານຕຳລາເຫຼັ້ມໜຶ່ງກໍ່ຈະໄປ ຊອກເບີ່ງຕຳລາຮຽນຈາກຫໍສະມຸດ ຖ້າພົບວ່າຕຳລາເຫຼັ້ມທີ່ຕ້ອງການນັ້ັ້ນບໍ່ມີ ຫາກຍັງມີຄວາມຕ້ອງການນັ້ນຢູ່ໃນລະດັບ ສູງ ກໍຈະໃຫ້ໄປຕຳລານັ້ນຈາກຫໍສະມຸດອື່ນໆ ຫຼື ໄປຊອກຢືມໝູ່ ຈົນກວ່າຈະໄດ້ຕຳລາເຫຼັ້ມນັ້ນມາອ່ານ ແຕ່ຖ້າຄວາມ ຕ້ອງການມີຢຸ່ບໍ່ຫຼາຍ ອາດບໍ່ຈຳເປັນຕ້ອງກາຕຳລາເຫຼັ້ມນັ້ນກໍ່ໄດ້ແຕ່ຈະອ່ານບາງເຫຼັ້ມທົດແທນໄດ້.

          (Anita E.Woolfolk, 1995.p.175) ໄດ້ກ່າວວ່າ ການຈູງໃຈເປັນພາວະພາຍໃນຂອງບຸກຄົນທີ່ຖືກກະຕຸ້ນ ໃຫ້ເກີດການພຶດຕິກຳຢ່າງມີທິດທາງ ແລະ ຕໍ່ເນື່ອງ.

          (Plotnik. 1996.p.301) ໄດ້ສະເໜີວ່າ ການຈູງໃຈຈະກ່ຽວຂ້ອງກັບປັດໄຈທາງດ້ານຮ່າງກາຍ ແລະ ຈິດໃຈ ທີ່ເປັນສາເຫດໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳຕ່າງກັນໄປຕາມເວລາທີ່ເໝາະສົມ ໂດຍມີລັກສະນະທີ່ສຳຄັນ ໄດ້ແກ່ ເປັນພະ ລັງທີ່ເຮັດໃຫ້ບຸກຄົນລົງມືກະທຳສິ່ງຕ່າງໆ ແລະ ໃຊ້ພະລັງເຫຼົ່ານັ້ນເພື່ອໄປສູ່ເປົ້າໝາຍທີ່ຕ້ອງການ ນອກຈາກນີ້ຍັງກ່ຽວ ຂ້ອງກັບຄວາມຮູ້ສຶກທີ່ມຸ້ງໝັ້ນທີ່ຈະໄປສູ່ເປົ້າໝາຍທີ່ຕັ້ງໄວ້.

          (Domjan.1996.p.152) ໄດ້ສະເໜີວ່າ ການຈູງໃຈເປັນພາວະພາຍໃນການເພີ່ມພຶດຕິກຳການກະທຳ ຫຼື ກິດຈະກຳຂອງຂອງບຸກຄົນ ໂດຍບຸກຄົນຕັ້ງໃຈທີ່ຈະກະທຳພຶດຕິກຳນັ້ນ ເພື່ອໃຫ້ບັນລຸເປົ້າໝາຍທີ່ຕ້ອງການ.

          (Vroom,1964) ໄດ້ໃຫ້ຄວາມໝາຍຂອງແຮງຈູງໃຈວ່າ ໝາຍເຖິງຂະບວນການໃນການຄວບຄຸມ ຫຼື ຄອບງຳທາງເລືອກໂດຍບຸກຄົນ, ໂດຍບໍ່ເປີດໂອກາດໃຫ້ເລືອກທາງອື່ນໆ ດ້ວຍຄວາມສະມັກໃຈ ເຊັ່ນ : ເມື່ອເຮົາເກີດຄວາມຮູ້ສຶກຫິວເຂົ້າກໍ່ຕ້ອງຮັບປະທານອາຫານ ເພື່ອຕອບສະໜອງຄວາມຕ້ອງການຂອງຮ່າງກ່າຍເຊິ່ງບໍ່ມີໂອກາດເລືອກທາງອື່ນແຕ່ຢ່າງໃດ.

          ສະຫຼຸບແລ້ວ ແຮງຈູງໃຈເປັນພາວະພາຍໃນຂອງບຸກຄົນທີ່ຖືກກະຕຸ້ນຈາກສິ່ງຕ່າງໆ ໂດຍມີຄວາມຕັ້ງໃຈໃຫ້ເຮັດ ຫຼື ພະຍາຍາມເຮັດໃຫ້ບັນລຸວັດຖຸປະສົງ ເຊິ່ງຈະເຫັນໄດ້ຈາກພຶດຕິກຳທີ່ເກີດຈາກແຮງຈູງໃຈ ເປັນພຶດຕິກຳທີ່ບໍ່ພຽງແຕ່ຕອບສະໜອງແບບປົກກະຕິເທົ່ານັ້ນ ແຕ່ຕ້ອງເປັນພຶດຕິກຳທີ່ມີຄວາມເຂັ້ມຂຸ້ນ, ມີທິດທາງ, ມີເປົ້າໝາຍທີ່ຊັດເຈນວ່າຕ້ອງການໄປສູ່ຈຸດໃດ ແລະ ພຶດຕິກຳທີ່ເກີດຂື້ນເປັນຜົນສືບເນື່ອງມາຈາກແຮງຜັກດັນ ຫຼື ແຮງກະຕຸ້ນທີ່ເອີ້ນວ່າ : ແຮງຈູງໃຈ.

2.  ຄວາມສຳຄັນຂອງແຮງຈູງໃຈ

        ໃນແງ່ຈິດຕະວິທະຍາ ອົງການຈະມີການສຶກສາທັດສະນະ ແລະ ແນວຄິດທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບການບໍລິຫານບຸກຄົນ ໂດຍມີຄວາມເຊື່ອວ່າພຶດຕິກຳໃນການເຮັດວຽກຂອງບຸກຄົນທີ່ສະແດງອອກມາແບບໃດ ປັດໄຈໜື່ງຈະເກີດມາຈາກແຮງຈູງໃຈຂອງແຕ່ລະບຸກຄົນເກືອບທັງໝົດ ເຊິ່ງຜູ້ບໍລິຫານຈຳເປັນຕ້ອງສຶກສາເລື່ອງຕ່າງໆເຫຼົ່ານີ້ໃຫ້ເຂົ້າໃຈ ແລະ ເຮັດໜ້າທີ່ໃນການສ້າງແຮງຈູງໃຈໃຫ້ເກີດຂື້ນກັບບຸກຄະລາກອນໃນໜ່ວຍງານນັ້ນໆ ເຮັດວຽກດ້ວຍຄວາມຮູ້ສຶກເພິ່ງພໍໃຈ ເຊິ່ງຈະເຮັດໃຫ້ເຂົາມີຄວາມທຸມເທ ແລະ ຄວາມເອົາໃຈໃສ່ຕໍ່ວຽກທີ່ເຮັດ ແລະ ນຳໄປສູ່ປະສິດທິພາບ ແລະ ປະສິດທິຜົນໃນການເຮັດວຽກຢ່າງສູງສຸດ. ໃນທາງກົງກັນຂ້າມຫາກບຸກຄະລາກອນຫາກຂາດແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກແລ້ວອາດນຳ  ໄປສູ່ຄວາມຮູ້ສຶກເບື່ອໜ່າຍ, ຂາດວຽກ, ການຂັດແຍ້ງກັບຄົນອື່ນຫຼືເພື່ອນຮ່ວມງານການລາອອກຈາກວຽກ ແລະ ອື່ນໆ ເຊິ່ງມີຜົນກະທົບຕໍ່ປະສິດທິຜົນຂອງອົງການໃນທີ່ສຸດ.

        ການຈູງໃຈມີອິດທິພົນຕໍ່ກັບປະສິດທິພາບຂອງວຽກງານ, ວຽກງານຈະມີຄຸນນະພາບດີຫຼາຍໜ້ອຍສໍ່າໃດນັ້ນ ແຮງຈູງໃຈມີສ່ວນສຳຄັນຢ່າງຍິ່ງ ຜູ້ບັງຄັບບັນຊາ ຫຼື ຫົວໜ້າໜ່ວຍງານຈຶ່ງຈຳເປັນຕ້ອງເຂົ້າໃຈວ່າສິ່ງໃດຄືແຮງຈູງໃຈທີ່ຈະເຮັດໃຫ້ພະນັກ ງານເຮັດວຽກຢ່າງເຕັມທີ່ ແລະ ກໍ່ບໍ່ເປັນເລື່ອງງ່າຍດາຍໃນການຈູງໃຈພະນັກງານ ເນື່ອງຈາກວ່າພະນັກງານມີການຕອບສະໜອງ ແລະ ວິທີການເຮັດວຽກທີ່ແຕກຕ່າງກັນ. ດັ່ງນັ້ນ, ການຈູງໃຈພະນັກງານຈຶ່ງມີຄວາມສຳຄັນ ໂດຍຄວາມສຳຄັນໃນການຈູງໃຈໃນການປະຕິບັດວຽກງານສາມາດສະຫຼຸບໄດ້ດັ່ງນີ້ :

1. ພະລັງ ເປັນແຮງຂັບເຄື່ອນທີ່ສຳຄັນຕໍ່ການກະທຳ ຫຼື ພຶດຕິກຳຂອງມະນຸດໃນການເຮັດວຽກຕ່າງໆ ຖ້າບຸກຄົນມີແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກສູງກໍ່ຈະມີຄວາມດຸໝັ່ນ, ກະຕືລືລົ້ນ ເພື່ອເຮັດໃຫ້ສຳເລັດ ເຊິ່ງກົງກັນຂ້າມກັບບຸກຄົນປະເພດທີ່ ມາຊ້າກັບໄວ ເຮັດວຽກພໍແລ້ວມື້ແລ້ວວັນເທົ່ານັ້ນ.

2. ຄວາມພະຍາຍາມ ເຮັດໃຫ້ບຸກຄົນມີຄວາມອົດທົນ, ບຸກບືນ, ຄິດຫາວິທີການທີ່ຈະນຳຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດ ແລະ ປະສົບການຂອງຕົນມາໃຊ້ໃຫ້ເກີດປະໂຫຍດຕໍ່ກັບວຽກງານໃຫ້ໄດ້ຫຼາຍທີ່ສຸດ, ບໍ່ທໍ້ຖອຍ ຫຼື ຍ່ອມແພ້ງ່າຍໆ ເຖິງວ່າຈະມີອຸປະສັກມາຂັດຂວາງ ແລະ ເມື່ອວຽກງານໄດ້ຮັບຜົນສຳເລັດດ້ວຍດີກໍ່ມັກຈະຫາວິທີການປັບປຸງພັດທະນາໃຫ້ດີຂື້ນເລື້ອຍໆ.

3. ການປ່ຽນແປງ ຮູບແບບການເຮັດວຽກ ຫຼື ວິທີເຮັດວຽກໃນບາງຄັ້ງກໍ່ໃຫ້ເກີດການຄົ້ນພົບຊ່ອງທາງການດຳເນິນວຽກງານທີ່ດີກວ່າ ຫຼື ປະສົບຄວາມສຳເລັດຫຼາຍກວ່າ ນັກຈິດຕະວິທະຍາບາງຄົນເຊື່ອວ່າ ການປ່ຽນແປງເປັນເຄື່ອງໝາຍຂອງຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້ຂອງບຸກຄົນ. ສະແດງໃຫ້ເຫັນວ່າບຸກຄົນກຳລັງສະແວງຫາການຮຽນຮູ້ສິ່ງໃໝ່ໆໃຫ້ຊີວິດ ບຸກຄົນທີ່ມີແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກສູງຈະພະຍາຍາມຫາຫົນທາງເພື່ອທີ່ຈະບັນລຸວັດຖຸປະສົງຕ່າງໆ ຫາກບໍ່ສຳເລັດບຸກຄົນນັ້ນກໍ່ມັກຈະພະຍາຍາມຄົ້ນຫາສິ່ງທີ່ຜິດພາດ ແລະ ພະຍາຍາມແກ້ໄຂໃຫ້ດີຂື້ນໃນທຸກວິທີທາງ ເຊິ່ງເຮັດໃຫ້ເກີດການປ່ຽນແປງ ຈົນໃນທີ່ສຸດເຮັດໃຫ້ຄົ້ນພົບແນວທາງທີ່ເໝາະສົມ ເຊິ່ງຈະແຕກຕ່າງໄປຈາກແນວທາງເດີມ.

4. ບຸກຄົນທີ່ມີແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກ ຈະເປັນບຸກຄົນທີ່ມຸ້ງໝັ້ນໃນການເຮັດວຽກໃຫ້ເກີດຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າ ແລະ ມຸ້ງໝັ້ນເຮັດວຽກທີ່ຕົນຮັບຜິດຊອບດ້ວຍຄວາມຮັບຜິດຊອບສູງ, ເປັນບຸກຄົນທີ່ມີຈັນຍາບັນໃນການເຮັດວຽກ, ຜູ້ມີຈັນຍາບັນໃນການເຮັດວຽກຈະເປັນບຸກຄົນທີ່ມີຄວາມຮັບຜິດຊອບ, ໝັ້ນຄົງໃນໜ້າທີ່, ມີວິໄນໃນການເຮັດວຽກ ເຊິ່ງລັກສະນະດັ່ງກ່າວນັ້ນສະແດງໃຫ້ເຫັນເຖິງຄວາມຄົບຖ້ວນສົມບຸນ ບຸກຄົນໃນລັກສະນະນີ້ມັກຈະບໍ່ມີເວລາໄປຄິດ ແລະ ເຮັດໃນສິ່ງທີ່ບໍ່ດີ.

ສະຫຼຸບແລ້ວແຮງຈູງໃຈຈຶ່ງມີຄວາມສຳຄັນຄື :

 - ຄົນເຮົາສາມາດປະຕິບັດວຽກງານໃຫ້ໄດ້ຮັບຜົນສູງສຸດໄດ້ ຖ້າມີແຮງຈູງໃຈທີ່ເໝາະສົມ,

 - ຄົນເຮົາຈະມີພຶດຕິກຳແນວໃດນັ້ນຂື້ນກັບແຮງຈູງໃຈທີ່ໄດ້ຮັບ.

 - ແຮງຈູງໃຈສາມາດເຮັດໃຫ້ຄົນດຶງສັກກະຍະພາບອອກມາປ່ຽນເປັນຜົນງານໄດ້.

 - ຖ້າຄົນເຮົາຂາດແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກແລ້ວ ຈະກໍ່ໃຫ້ເກີດພຶດຕິກຳບ່ຽງບຽນໃນທາງລົບ.

 - ຫົວໜ້າໜ່ວຍງານໂດຍກົງຄືຜູ້ສ້າງແຮງຈູງໃຈໃຫ້ລູກນ້ອງໄດ້ຫຼາຍກວ່າອົງການ.

 - ພາວະຜູ້ນຳຄືວິທີສ້າງແຮງຈູງໃຈ.

 - ແຮງຈູງໃຈທີ່ມີພະລັງຫຼາຍທີ່ສຸດຄືແຮງຈູງໃຈທີ່ສ່ອດຄ້ອງກັບລັກສະນະບຸກຄົນ ແລະ ສະຖານະການ.

3.  ລັກສະນະຂອງແຮງຈູງໃຈ

ແຮງຈູງໃຈຂອງມະນຸດມີຫຼາຍຢ່າງ ເຊິ່ງເກີດຂື້ນມາຈາກທັງປັດໄຈພາຍໃນ ແລະ ປັດໄຈພາຍນອກ (ທິລະສັກ ກາບັນນາລັກ, 2550, ໜ້າ 3-5 ) ຄື:

         3.1 ແຮງຈູງໃຈພາຍໃນ.       

ແຮງຈູງໃຈພາຍໃນເປັນສິ່ງຜັກດັນຈາກພາຍນອກໃນຕົວບຸກຄົນ ເຊິ່ງອາດຈະເປັນທັດສະນະຄະຕິ, ຄວາມຄິດເຫັນ, ຄວາມສົນໃຈ, ຄວາມຕັ້ງໃຈ, ການເບີ່ງເຫັນຄຸນຄ່າ, ຄວາມພໍໃຈ, ຄວາມຕ້ອງການ. ສິ່ງດັ່ງກ່າວນີ້ມີອິດທິພົນຕໍ່ພຶດຕິກຳຄ້ອນຂ້າງຖາວອນ ເຊັ່ນ : ພະນັກງານທີ່ເຫັນຄຸນຄ່າຂອງວຽກງານຈະເບີ່ງອົງການຄືສະຖານ ທີ່ໃຫ້ຊີວິດແກ່ເຂົາ ແລະ ຄອບຄົວ ເຂົາເຫຼົ່ານັ້ນກໍ່ຈະຈົ່ງຮັກພັກດີຕໍ່ອົງການ ຫຼື ກໍລະນີທີ່ເກີດບັນຫາທາງເສັດຖະກິດສົ່ງຜົນເຮັດໃຫ້ອົງການຂາດງົບປະມານ, ບໍ່ມີເງິນຈ່າຍຄ່າຕອບແທນ ຫຼື ສະຫວັດດີການຕ່າງໆ ແຕ່ດ້ວຍຄວາມຜູກພັນເຫັນອົກເຫັນໃຈເຊິ່ງກັນ ແລະ ກັນ ທັງຜູ້ບັງຄັບບັນຊາ ແລະ ພະນັກງານຮ່ວມມືກັນດ້ວຍວິທີການຕ່າງໆ ເພື່ອເຮັດໃຫ້ອົງການມີລາຍໄດ້. ສະຖານະການດັ່ງກ່າວນີ້ຫາກພະນັກງານຮ່ວມມືກັນດຳເນີນວຽກງານດ້ວຍຄວາມເຕັມໃຈ, ມີທັດສະນະຄະຕິທີ່ດີຕໍ່ຜູ້ບັງຄັບບັນຊາ ຫຼື ເຮັດວຽກດ້ວຍຄວາມຮັບຜິດຊອບສູງໃນຖານະສະມາຊິກຄົນໜຶ່ງຂອງອົງການ ບໍ່ແມ່ນເພາະຄິດແຕ່ວ່າຈະຖືກໄລ່ອອກ ສິ່ງດັ່ງກ່າວນັ້ນກໍ່ນັບວ່າເປັນພຶດຕິກຳທີ່ເກີດຈາກແຮງຈູງໃຈ.

       3.2 ແຮງຈູງໃຈພາຍນອກ     

           ແຮງຈູງໃຈພາຍນອກເປັນສິ່ງຜັກດັນພາຍນອກຕົວບຸກຄົນທີ່ມາກະຕຸ້ນໃຫ້ເກີດພຶດຕິກຳອາດຈະເປັນການໄດ້ຮັບລາງວັນຕ່າງໆ, ຊື່ສຽງ, ການໄດ້ຮັບການຍ້ອງຍໍແຮງຈູງໃຈນີ້ບໍ່ໝັ້ນຄົງຖາວອນ ບຸກຄົນທີ່ສະແດງພຶດຕິກຳເພື່ອຕອບສະໜອງສິ່ງຈູງໃຈດັ່ງກ່າວເພາະວ່າຕ້ອງການສິ່ງຕອບແທນເທົ່ານັ້ນ.

4.   ທີ່ມາຂອງແຮງຈູງໃຈ

         ແຮງຈູງໃຈມີທີ່ມາຈາກຫຼາຍສາເຫດດ້ວຍກັນ, ແຮງຈູງໃຈແບບດຽວກັນອາດເຮັດໃຫ້ເກີດພຶດຕິກຳທີ່ຕ່າງກັນ, ແຮງຈູງໃຈຕ່າງກັນອາດເກີດພຶດຕິກຳທີ່ຄືກັນກໍ່ໄດ້ ໂດຍທີ່ມາຂອງແຮງຈູງໃຈທີ່ສຳຄັນມີ ດັ່ງນີ້ :

            1) ຄວາມຕ້ອງການ ເປັນສະພາບທີ່ບຸກຄົນຂາດຄວາມສົມດູນ ເຮັດໃຫ້ເກີດແຮງຜັກດັນໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳເພື່ອສ້າງຄວາມສົມດູນໃຫ້ຕົນເອງ ເຊັ່ນ : ເມື່ອຮູ້ສຶກເມື່ອຍກໍ່ຈະນອນ ຫຼື ນັ່ງຜັກຜ່ອນ ຄວາມຕ້ອງການມີອິດທິພົນຫຼາຍຕໍ່ພຶດຕິກຳ ເປັນສິ່ງກະຕຸ້ນໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳເພື່ອບັນລຸຈຸດມຸ້ງໝາຍທີ່ຕ້ອງການ ເຊິ່ງຄວາມຕ້ອງການພື້ນຖານຂອງມະນຸດທີ່ເຮັດໃຫ້ເກີດແຮງຈູງໃຈປະກອບດ້ວຍ :

           ແຮງຈູງໃຈທາງດ້ານຮ່າງກາຍ : (physical motivation) ເປັນຄວາມຕ້ອງການກ່ຽວກັບອາຫານ, ນໍ້າດື່ມ, ການພັກຜ່ອນ, ການໄດ້ຮັບການຄຸ້ມຄອງ, ຄວາມປອດໄພ ແຮງຈູງໃຈນີ້ຈະມີສູງໃນຕອນໄວເດັກນ້ອຍ ແລະ ຜູ້ໃຫຍ່ຕອນປາຍເນື່ອງຈາກຄວາມເຊື່ອມຂອງຮ່າງກາຍ.

           -  ແຮງຈູງໃຈທາງສັງຄົມ (social motivation) ແຮງຈູງໃຈດ້ານນີ້ສະລັບສັບຊ້ອນຫຼາຍ ເປັນຄວາມ ຕ້ອງການທີ່ມີຜົນມາຈາກດ້ານຊີວະວິທະຍາຂອງມະນຸດ ໃນຄວາມຕ້ອງການຢູ່ຮ່ວມກັນກັບຄອບຄົວ, ໝູ່ເພື່ອນ, ເພື່ອຮ່ວມງານ ເປັນຄວາມຕ້ອງການສ່ວນບຸກຄົນທີ່ໄດ້ຮັບອິດທິພົນມາຈາກສິ່ງແວດລ້ອມ ແລະ ວັດທະນະທຳ ເຊິ່ງໃນບາງວັດທະນະທຳ ຫຼື ບາງສັງຄົມຈະມີອິດທິພົນທີ່ເຂັ້ມແຂງ ຄວາມແຕກຕ່າງຂອງແຮງຈູງໃຈດ້ານສັງຄົມ ແລະ ແຮງຈູງ ໃຈດ້ານຮ່າງກ່າຍ ຄືແຮງຈູງໃຈດ້ານສັງຄົມເກີດຈາກພຶດຕິກຳທີ່ເຂົາສະແດງອອກດ້ວຍຄວາມຕ້ອງການຕົນເອງຫຼາຍກວ່າ ຜົນຕອບແທນຈາກວັດຖຸ ແລະ ສິ່ງຂອງ

          2) ພະລັງຂັບເຄື່ອນ ເປັນແຮງຜັກດັນທີ່ເກີດຈາກຄວາມຕ້ອງການທາງດ້ານຮ່າງກາຍ ແລະ ສິ່ງດຶງດູດຈາກພາຍໃນຕົວບຸກຄົນ, ຄວາມຕ້ອງການ ແລະ ພະລັງຂັບເຄື່ອນມັກເກີດຄວບຄູ່ກັນ.ເມື່ອຄົນເຮົາເກີດຄວາມຕ້ອງການແລ້ວຄວາມຕ້ອງການນັ້ນຈະໄປຜັກດັນໃຫ້ເກີດພຶດຕິກຳທີ່ເອີ້ນວ່າເປັນພະລັງຂັບເຄື່ອນ ເຊັ່ນ : ໃນການປະຊຸມຜູ້ເຂົ້າຮ່ວມປະຊຸມແມ່ນທັງຫິວເຂົ້າ, ທັງເມື່ອຍ ແທນທີ່ຈະປະຊຸມໄປດ້ວຍດີກໍ່ອາດຈະເກີດຂໍ້ຂັດແຍ້ງ ຫຼື ເພາະວ່າທຸກຄົນຫິວເຂົ້າ ຈຶ່ງຟ້າວສະຫຼຸບການປະຊຸມ ເຊິ່ງອາດຈະເຮັດໃຫ້ຂາດການພິຈາລະນາທີ່ດີກໍ່ເປັນໄດ້.

          3)  ສິ່ງລໍ້ໃຈ ເປັນສິ່ງຊັກນຳໃຫ້ກະທຳຢ່າງໃດຢ່າງໜື່ງເພື່ອໄປສູ່ຈຸດມຸ້ງໝາຍທີ່ຕັ້ງໄວ້ ຖືວ່າເປັນແຮງຈູງໃຈພາຍນອກ ເຊັ່ນ : ຕ້ອງການໃຫ້ພະນັກງານມາເຮັດວຽກສະໝໍ່າສະ  ເໝີ ກໍ່ຕ້ອງໃຊ້ວິທີການໃຫ້ຄຳຍ້ອງຍໍພະນັກງານທີ່ບໍ່ຂາດວຽກ ໂດຍຈັດຫາລາງວັນເພື່ອຄັດເລືອກພະນັກງານທີ່ບໍ່ຂາດວຽກ ຫຼື ມອບສິ່ງຕ່າງໆໃຫ້ແກ່ບຸກຄົນທີ່ເຮັດວຽກດີ ໂດຍສິ່ງລໍ້ໃຈອາດຈະເປັນວັດຖຸ, ສັນຍາລັກ ຫຼື ຄຳເວົ້າທີ່ເຮັດໃຫ້ບຸກຄົນມີຄວາມພຶງພໍໃຈ.

          4) ການຕື່ນຕົວ ເປັນພາວະທີ່ບຸກຄົນພ້ອມທີ່ຈະສະແດງພຶດຕິກຳສະໝອງພ້ອມທີ່ຈະຄິດ, ກ້າມເນື້ອພ້ອມທີ່ຈະເຄື່ອນໄຫວ, ນັກກິລາທີ່ອຸ່ນເຄື່ອງແລ້ວພ້ອມທີ່ຈະລົງແຂງ ຫຼື ຫຼິ້ນກິລາ, ອົງການທີ່ມີພະນັກງານມີຄວາມຕື່ນຕົວກໍ່ຈະສົ່ງຜົນດີຕໍ່ກັບການເຮັດວຽກ ການສຶກສາທຳມະຊາດຂອງມະນຸດມີຄວາມຕື່ນຕົວ 3 ລະດັບຄື :

            - ການຕື່ນຕົວລະດັບສູງ ຈະຕື່ນຕົວຫຼາຍຈົນກາຍເປັນການຕື່ນຕົກໃຈ ຫຼື ຕື່ນ ເຕັ້ນເກິນໄປ.

            - ການຕື່ນຕົວລະດັບກາງ ຄືລະດັບຕື່ນຕົວທີດີທີ່ສຸດ.

            - ການຕື່ນຕົວລະດັບຕໍ່າ ມັກຈະເຮັດໃຫ້ການເຮັດວຽກຊັກຊ້າ.

          5) ຄວາມຄາດຫວັງ ເປັນການຕັ້ງຄວາມປາດຖະນາທີ່ຈະເກີດຂື້ນຂອງບຸກຄົນໃນສິ່ງທີ່ຈະເກີດຂື້ນໃນອະນາຄົດ ເຊັ່ນ : ພະນັກງານຫວັງວ່າເຂົາຈະໄດ້ໂບນັດປະມານ 4-5 ເທົ່າຂອງເງິນເດືອນໃນປີນີ້.ຄວາມຄາດຫວັງເຮັດໃຫ້ພະນັກງານມີຊີວິດຊີວາ ເຊິ່ງບາງຄົນອາດສົມຫວັງ ຫຼື ບາງຄົນອາດຜິດຫວັງກໍ່ເປັນໄດ້. ສິ່ງທີ່ເກີດຂື້ນກັບສິ່ງທີ່ຄາດຫວັງມັກຈະບໍ່ກົງກັນສະເໝີໄປ.ຖ້າສິ່ງທີ່ເກີດຂື້ນຫ່າງກັບຄວາມຄາດຫວັງຫຼາຍກໍ່ຈະເຮັດໃຫ້ພະນັກງານຄັບຂ້ອງໃຈໃນການເຮັດວຽກ.ຄວາມຄາດຫວັງກໍ່ໃຫ້ເກີດແຮງຜັກດັນ ຫຼື ເປັນແຮງຈູງໃຈທີ່ສຳຄັນຕໍ່ພຶດຕິກຳ ຖ້າອົງການກະຕຸ້ນໃຫ້ພະນັກງານຍົກລະດັບຜົນງານຕົນເອງໄດ້ ແລະ ພິຈາລະນາຜົນຕອບແທນທີ່ພະນັກງານຄາດຫວັງວ່າຄວນຈະໄດ້ ກໍ່ຈະເປັນປະໂຫຍດຕໍ່ອົງການ ແລະ ພະນັງານ.

         6) ການຕັ້ງເປົ້າໝາຍ ເປັນການກຳນົດທິດທາງ ແລະ ຈຸດມຸ້ງໝາຍປາຍທາງຂອງການກະທຳກິດຈະກຳໃດກິດຈະກຳໜື່ງຂອງບຸກຄົນ ຈັດເປັນແຮງຈູງໃຈຈາກພາຍໃນຂອງບຸກຄົນຜູ້ນັ້ນໃນການເຮັດວຽກ ອົງການທີ່ມີມຸ່ງເພິ່ມປະລິມານ ແລະ ຄຸນນະພາບ ຄວນມີການຕັ້ງເປົ້າໝາຍໃນການເຮັດວຽກ ເພາະຈະສົ່ງຜົນໃຫ້ການເຮັດວຽກມີແຜນໃນການດຳເນິນການ.

5.  ອົງປະກອບທີ່ກໍ່ໃຫ້ເກີດແຮງຈູງໃຈ

        (ແສງເດືອນ ທະວີສິນ 2539, ໜ້າ 90-92) ໄດ້ອະທິບາຍເຖິງອົງປະກອບທີ່ກໍ່ໃຫ້ເກີດແຮງຈູງໃຈມີດັ່ງນີ້ :

        1) ອົງປະກອບທາງຊີວະພາບ (Biological Factors) ຈະກ່ຽວຂ້ອງກັບການເຮັດວຽກຂອງຮ່າງກ່າຍເຊັ່ນ : ຄວາມຕ້ອງການອາຫານ, ນໍ້າ ແລະ ອຸນນະພູມທີ່ເໝາະສົມ

        2) ອົງປະກອບທາງດ້ານຄວາມຄິດ (Cognitive Factors) ໂດຍທີ່ຄວາມຄິດຈະເຮັດໃຫ້ມະນຸດກຳນົດ ການກະທຳຕ່າງໆ ເຊິ່ງຈະເປັນແຮງຜັກດັນ ຫຼື ແຮງຈູງໃຈໃນການສະແດງພຶດຕິກຳຕ່າງໆ ຄວາມຄິດເຮັດໃຫ້ເກີດເປັນຄວາມເຊື່ອ, ທັດສະນະຄະຕິ ແລະ ຄ່ານິຍົມ.

         3) ອົງປະກອບໃນດ້ານການຮຽນຮູ້ (Learning Factors) ໂດຍທົ່ວໄປແລ້ວມະນຸດຈະມີການຮຽນຮູ້ສິ່ງຕ່າງໆ ທີ່ຢູ່ອ້ອມຮອບຕົນເອງສະເໝີ ແລະ ການຮຽນຮູ້ຂອງບຸກຄົນຕ່າງໆກໍ່ເປັນແຮງຈູງໃຈໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳໃນຮູບແບບຕ່າງໆ ເຊັ່ນ : ແຮງຈູງໃຈທີ່ຈະມີອຳນາດແຮງຈູງໃຈທີ່ຈະປະສົບຄວາມສຳເລັດ, ແຮງຈູງໃຈທີ່ຈະເປັນຄົນຊື່ສັດ ແລະ ກ້າຫານ ສິ່ງເຫຼົ່ານີ້ລ້ວນແຕ່ເຮັດໜ້າທີ່ຜັກດັນໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳອອກມາ ແລະ ເປັນສິ່ງທີ່ເກີດຈາກການຮຽນຮູ້ເຊັ່ນດຽວກັນ.

6. ປະເພດຂອງແຮງຈູງໃຈ

       ໄດ້ມີການຈຳແນກປະເພດຂອງແຮງຈູງໃຈແຕກຕ່າງກັນໄປ ໂດຍຍຶດຫຼັກເກນຕ່າງໆໃນການແບ່ງດັ່ງນີ້ :

       6.1 ແຮງຈູງໃຈຕາມລັກສະນະທີ່ແທ້ຈິງ

           1) ແຮງຈູງໃຈທາງຮ່າງກ່າຍ (Physiological Motives) ຫຼື ເອີ້ນວ່າ ແຮງຈູງໃຈເພື່ອການມີຊິວິດຢູ່(Survival Motives).

           2) ແຮງຈູງໃຈທາງສັງຄົມ (Social Motives) ເປັນແຮງຈູງໃຈທີ່ມາຈາກຄວາມຕ້ອງການທາງດ້ານສັງຄົມ ທີ່ເກີດຈາກການທີ່ບຸກຄົນມີການຮຽນຮູ້ ຫຼື ການໄດ້ຮັບປະສົບການມາກ່ອນ ເຊັ່ນ : ການຕ້ອງການຄວາມຮັກ, ການຍ່ອມຮັບ, ຄວາມປອດໄພ, ຄວາມຕ້ອງການມີຊື່ສຽງ, ຄວາມຕ້ອງການຄວາມສຳເລັດ, ຄວາມຕ້ອງການມິດຕະພາບຈາກຜູ້ອື່ນ……

            3) ແຮງຈູງໃຈທີ່ກ່ຽວກັບຄວາມຮູ້ສຶກຂອງຄຸນຄ່າໃນຕົນເອງ (The Ego -Integrative Motive)  ເປັນແຮງຈູງໃຈທີ່ບຸກຄົນມີຄວາມຕ້ອງການທີ່ຈະເຫັນຄຸນຄ່າໃນຕົວເອງເຊັ່ນ : ຄວາມຕ້ອງການໃນຄວາມສຳເລັດ, ຄວາມຕ້ອງການຄວາມຮູ້ສຶກນັບຖືໃນຕົວເອງ, ການປະດິດສ້າງຄົ້ນຄິດສິ່ງຕ່າງ, ຄວາມຕ້ອງການທີ່ຈະມີຊື່ສຽງ.

           4) ແຮງຈູງໃຈກ່ຽວກັບຈິດໃຕ້ສຳນຶກ ເປັນແຮງຈູງທີ່ຜັກດັນໃຫ້ບຸກຄົນສະແດງພຶດຕິກຳຕ່າງໆ ເຊິ່ງບາງຄັ້ງບຸກຄົນຈະສະແດງພຶດຕິກຳໂດຍບໍ່ຮູ້ໂຕ ທັງນີ້ເພາະກົນໄກທາງຈິດສຳນຶກທີ່ບຸກຄົນນັ້ນເກັບສິ່ງຕ່າງໆ ໄວໃນສ່ວນລຶກຂອງຈິດໃຈ ຫຼື ໃນລະດັບຈິດໃຕ້ສຳນຶກ.

     6.2 ແຮງຈູງໃຈໃນລັກສະນະກິດຈະກຳທີ່ຈະນຳໄປສູ່ເປົ້າໝາຍ.

          1) ແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາຄວາມສຳເລັດ (Achievement Motives)

             ບຸກຄົນທີ່ມີແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາຄວາມສຳເລັດສູງມັກຈະມີພຶດຕິກຳຕ່າງໆ  ເຊັ່ນ : ມັກເຮັດໃນສິ່ງທີ່ຫຍາກ, ມັກການແຂ່ງຂັນ, ຕ້ອງການເອົາຊະນະສູງ, ມັກຈະບໍ່ຍອມຜູ້ອື່ນ, ມີຄວາມເປັນໂຕເອງສູງ, ມີຄວາມທະເຍີທະຍານສູງ, ຄາດຫວັງໃນສິ່ງຕ່າງໆສູງ, ມີຄວາມອົດທົນພະຍາຍາມ ແລະ ຕໍ່ສູ້ເອົາຊະນະສິ່ງຕ່າງໆ ເພື່ອໄປສູ່ເປົ້າໝາຍທີ່ຕັ້ງໄວ້.

           2) ແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາຄວາມສຳພັນ (Affiliation Motives)

                 ເປັນຄວາມຕ້ອງການຂອງບຸກຄົນທີ່ຈະສະແດງພຶດຕິກຳ ເພື່ອສ້າງຄວາມສຳພັນລະຫວ່າງຕົນເອງກັບຜູ້ອື່ນເປັນຫຼັກ ເຊັ່ນ : ເຮັດໄປຍ້ອນຄວາມຮັກ, ການຍອມຮັບ, ມິດຕະພາບ, ການໃຫ້ຜູ້ອື່ນເຄົາລົບນັບຖື ແລະ ຄວາມຮູ້ສຶກມີຄວາມສຸກເມື່ອໄດ້ເຂົ້າຮ່ວມຢູ່ໃນກຸ່ມ, ການເຂົ້າຮ່ວມກິດຈະກຳຕ່າງໆໃນສັງຄົມ.ຜູ້ທີ່ມີແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາຄວາມສຳພັນຈະມັກເຮັດວຽກເປັນທີມ, ມີຄວາມເຂົ້າໃຈ ແລະ ເຫັນອົກເຫັນໃຈຜູ້ອື່ນ, ສະແດງພຶດຕິກຳທຸກຢ່າງທີຕັ້ງຢູ່ບົນພື້ນຖານການສ້າງມິດຕະພາບ ແລະ ໄມຕີຈິດກັບຜູ້ອື່ນ.

         3) ແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາອໍານາດ (Power Motives)

            ເປັນຄວາມຕ້ອງການຂອງບຸກຄົນທີ່ຈະມີອຳນາດເໜືອຜູ້ອື່ນ. ການສຶກສາພົບວ່າ ຄວາມຕ້ອງການອຳນາດນັ້ນມີຄວາມສຳພັນຢ່າງສູງກັບແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາຄວາມສຳເລັດ ຜູ້ທີ່ມີແຮງຈູງໃຈໄຝ່ຫາອຳນາດສູງທີ່ມີຄວາມຕ້ອງການເໜືອຜູ້ອື່ນມັກຈະຖົກຖຽງໂຕ້ແຍ້ງກັບຜູ້ອື່ນ, ບໍ່ຄ່ອຍຄິດເຖິງຄວາມຮູ້ສຶກຂອງຜູ້ອື່ນ, ພໍໃຈທີຈະເຮັດວຽກເປັນຜູ້ນຳ, ບໍ່ມັກການເຮັດວຽກເປັນທີມ ຫຼື ມີຜູ້ນຳຫຼາຍຄົນ ແລະ ມັກຈະບໍ່ພໍໃຈເປັນຢ່າງຍິ່ງຫາກຮູ້ສຶກວ່າຕົນເອງຖືກຜູ້ອື່ນແນະນຳ.ມີການອະທິບາຍວ່າ ຄວາມຕ້ອງການທີ່ຈະມີອຳນາດເໜືອຜູ້ອື່ນນີ້ ຈະພັດທະນາມາຈາກຄວາມຮູ້ສຶກທີ່ຕໍ່າຕ້ອຍຂອງບຸກຄົນ, ຄວາມຮູ້ສຶກບໍ່ເທົ່າທຽມກັບຜູ້ອື່ນ, ຮູ້ສຶກສາຕົນເອງຂາດແຄ້ນໃນດ້ານຕ່າງໆ ທັງໃນດ້ານການສຶກສາ, ຖານະທາງດ້ານເສດຖະກິດ, ຖານະທາງດ້ານສັງຄົມ ເຊິ່ງຄວາມຮູ້ສຶກຂາດແຄ້ນຫຼາຍເທົ່າໃດ ກໍ່ຈະມີການສະແດງອອກໃນການສະແວງຫາອຳນາດຫຼາຍຂື້ນເທົ່ານັ້ນ ເຊັ່ນ : ການໂອ້ອ້ວດ, ການສ້າງປະເດັ່ນໃນຮູບແບບຕ່າງໆ, ການຍົກຕົນຂົມຜູ້ອື່ນ, ເບີ່ງໂລກໃນແງ່ລົບ, ມັກສະແດງຄວາມເຫັນທີ່ຂັດແຍ້ງ, ຮູ້ສຶກບໍ່ໄວ້ວາງໃຈຜູ້ອື່ນ.

7.   ແນວທາງຂອງຜູ້ນຳກັບການຈູງໃຈໃນອົງການ

         ມະນຸດແຕ່ລະຄົນມີຄວາມແຕກຕ່າງກັນໃນເລື່ອງຄວາມຕ້ອງການ, ຄວາມສົນໃຈ, ທັດສະນະຄະຕິ, ຄ່ານິຍົມ, ບຸກຄະລິກກະພາບ ແລະ ອື່ນໆ ຈຶ່ງເກີດບັນຫາວ່າຄວນຈະຈູງໃຈພະນັກງານໃນການເຮັດວຽກດ້ວຍຮູບແບບໃດ ເພື່ອໃຫ້ເຂົາເຫຼົ່ານັ້ນໄດ້ເຮັດວຽກໃຫ້ອົງການໄດ້ຢ່າງເຕັມຄວາມສາມາດ ແລະ ເກີດຄວາມພໍໃຈໃນວຽກງານ ເຊິ່ງເປັນສິ່ງ ສຳຄັນທີ່ຜູ້ນຳຈະຕ້ອງຮູ້ ແລະ ເຂົ້າໃຈເຖິງວິທີການ ແລະ ຮູບແບບໃນການຈູງໃຈຂອງພະນັກງານໃນອົງການ ໂດຍປົກກະຕິແລ້ວຜູ້ນຳຄວນຄຳນຶງເຖິງປັດໄຈຕ່າງໆ ດັ່ງນີ້ :

         1) ການຈູງໃຈດ້ວຍລາງວັນຕອບແທນ

             ການໃຫ້ລາງວັນຈະເຮັດໃຫ້ພະນັກງານໃນອົງການເກີດແຮງຈູງໃຈໃນການເຮັດວຽກຫຼາຍຂື້ນ ແລະ ຍັງເພີ່ມ ຂວັນກຳລັງໃຈໃຫ້ສູງຂື້ນ ໂດຍລາງວັນຕອບແທນທີ່ດີນັ້ນຕ້ອງສາມາດຕອບສະໜອງຄວາມຕ້ອງການຂັ້ນພື້ນຖານ ແລະ ຄວາມໝັ້ນຄົງປອດໄພຂອງພະນັກງານໄດ້ ເພື່ອທີ່ພະນັກງານຈະໄດ້ສຸມສະຕິປັນຍາ, ຄວາມສາມາດໃນການເຮັດວຽກ ໃຫ້ກັບອົງການຢ່າງເຕັມທີ່ ແລະ ຖ້າລາງວັນທີ່ໃຫ້ນັ້ນສາມາດຕອບສະໜອງຄວາມຕ້ອງການຂັ້ນສູງຂອງພະນັກງານໄດ້ ຫຼາຍເທົ່າໃດ ຄວາມຈິງໃຈໃນການເຮັດວຽກຂອງພະນັກງານກໍ່ຈະເພີ່ມຂື້ນດ້ວຍ ດັ່ງນັ້ນ, ຄຸນລັກສະນະຂອງລາງວັນທີ່ ຈະໃຫ້ມີດັ່ງນີ້ :

             ມີຄວາມສຳຄັນຕໍ່ຜູ້ທີ່ໄດ້ຮັບ (Importance).

             ມີການຈັດສັນຢ່າງເປັນທຳ (Equitable Distribution).

             ພະນັກງານທຸກຄົນຄວນຮູ້ ແລະ ເຫັນຢ່າງເປີດເຜີຍ (Visibility).

             ມີຄວາມຍຶດຍຸ່ນ (Flexibility).

         ແນວໃດກໍ່ຕາມລາງວັນຕອບແທນທີ່ຜູ້ນຳ ຫຼື ຜູ້ບໍລິຫານຕ້ອງການໃຫ້ພະນັກງານນັ້ນ ອາດໃຫ້ໃນລັກສະນະທີ່ ເປັນເງິນ, ການເລື່ອນຕໍາແໜ່ງ, ຫຼື ສະຫວັດດີການຕ່າງໆ ເປັນຕົ້ນ ຫຼື ອາດຈະໃຫ້ໃນລັກສະນະທີ່ບໍ່ເປັນເງິນ ເຊັ່ນ : ການມອບລາງວັນດີເດັ່ນ, ໃບຍໍຍ້ອງ ຫຼື ສົ່ງໄປຝຶກອົບຮົມຄວາມຮູ້ເພີ່ມເຕີມ ເຊິ່ງຜູ້ບໍລິຫານ ຫຼື ຜູ້ນຳມັກຈະໃຫ້ລາງວັນ ທັງໃນແບບການໃຫ້ເງິນ ແລະ ບໍ່ແມ່ນເງິນຄວບຄູ່ກັນໄປ.

         2) ການຈູງໃຈດ້ວຍວຽກ

            ການຈູງໃຈພະນັກງານດ້ວຍວຽກງານນັ້ນ ຄວນຮູ້ກ່ອນວ່າລັກສະນະວຽກທີ່ຈະຈູງໃຈໃຫ້ພະນັກງານໃນອົງ ການປະຕິບັດຕາມ ເພື່ອວັດຖຸປະສົງຂອງອົງການນັ້ນ ຄວນມີລັກສະນະທີ່ທ້າທາຍຄວາມສາມາດ ແລະ ຈູງໃຈໃຫ້ພະນັກງານສົນໃຈທີ່ຈະເຮັດວຽກ ແລະ ຄວນເປັນວຽກທີ່ເຮັດໃຫ້ເຂົາເກີດຄວາມຄິດລິເລີ່ມ, ຄວາມຄິດສ້າງສັນດ້ວຍເຫດນີ້ຜູ້ນຳທີ່ດີຕ້ອງສາມາດດຶງເອົາຄວາມສຳຄັນຂອງລັກສະນະວຽກງານມາເປັນຕົວກະຕຸ້ນ ຫຼື ຈູງໃຈໃຫ້ພະນັກງານເກີດຄວາມຮູ້ສຶກຮັກ ແລະເບີກບານມ່ວນຊື່ນກັບວຽກທີ່ເຮັດຢູ່ໂດຍອາດໃຊ້ວິທີດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້ :

          - ການເພີ່ມຄວາມສຳຄັນຂອງວຽກ (Job Enrichment) ໂດຍປົກກະຕິຈະມີສອງວິທີຄື : ການເພີ່ມຄວາມສຳຄັນຂອງວຽກງານຕາມແນວນອນ (Horizontal Job Enrichment) ແລະ ການເພີ່ມຄວາມສຳຄັນຕາມແນວຕັ້ງ (Vetical Job Enrichment) ເຊິ່ງການເພີ່ມຕາມແນວນອນນັ້ນເປັນການຂະຫຍາຍຂອບເຂດຂອງວຽກງານໃຫ້ກວ້າງຂື້ນ ໃຫ້ເຂົາມີຄວາມຮັບຜິດຊອບຫຼາຍຂື້ນ ເຊິ່ງຈະເຮັດໃຫ້ພະນັກງານຮູ້ສຶກເຖິງຄວາມສຳຄັນໃນໜ້າທີ່ຂອງຕົນເອງ ແລະ ຮູ້ສຶກວ່າມີຄວາມຈະເລີນເຕີບໂຕ ແລະ ກ້າວໜ້າໃນໜ້າທີ່ວຽກງານ. ສ່ວນການເພີ່ມໃນແນວດິ່ງ  ນັ້ນເປັນການຫຼຸດອຳນາດໃນການບັງຄັບບັນຊາຈາກຜູ້ນຳໃຫ້ນ້ອຍລົງ ເພື່ອທີ່ເຂົາຈະສາມາດເຮັດວຽກໄດ້ຢ່າງເສລີ ຫຼື ມອບໝາຍວຽກສະເພາະ ອັນທີ່ເຂົາມີຄວາມຊຳນານເປັນພິເສດ ເປັນຕົ້ນ.

            - ການໝຸນວຽນວຽກ (Job Rotation) ເປັນການໃຫ້ໂອກາດພະນັກງານໄດ້ມີໂອກາດຍົກຍ້າຍໄປເຮັດວຽກອື່ນ ແລະ ຮຽນຮູ້ວຽກໃໝ່ໂດຍຈັດຕາຕະລາງເວລາການເຮັດວຽກໃນແຕ່ລະໜ້າທີ່ໄວ້ລ່ວງໜ້າໃຫ້ເໝາະສົມ ເພື່ອຫຼຸດຄວາມຊໍ້າຊ້ອນໃນການເຮັດວຽກ ເພື່ອເຮັດໃຫ້ພະນັກງານມີຄວາມຮູ້ ແລະ ປະສົບການຫຼາຍຂື້ນ.

             - ການຂະຫຍາຍຂອບເຂດຂອງວຽກ (Job Enlargement) ເປັນການເພີ່ມໜ້າທີ່ຂອງພະນັກງານໃຫ້ຫຼາຍຂື້ນ ເພື່ອຫຼຸດຄວາມເບື່ອໜ່າຍ ແລະ ເພີ່ມຄວາມສົນໃຈໃນການເຮັດວຽກຂອງພະນັກງານ ເຊິ່ງການຂະຫຍາຍຂອບເຂດຂອງວຽກງານນີ້ຈະເພີ່ມຈຳນວນໜ້າທີ່ ແລະ ຄວາມຮັບຜິດຊອບໃນລະດັບດຽວກັນຂອງພະນັກງານເຊັ່ນ : ຈາກພະນັກງານກ໋ອບປີ໋ເອກະສານກໍ່ເພີ່ມໃຫ້ເປັນພະນັກງານສົ່ງເອກະສານນຳດ້ວຍ ເປັນຕົ້ນ ເພື່ອບໍ່ໃຫ້ເຂົາເກີດຄວາມຮູ້ສຶກເບື່ອວຽກງານທີ່ເຮັດຢູ່ ແລະ ບາງຄັ້ງອາດຈະໃຫ້ເຂົາໄດ້ສະແດງຄວາມຄິດຄວາມເຫັນໃນວຽກງານທີ່ເຂົາເຮັດຢູ່ ນຳດ້ວຍ.

             - ການປັບປຸງອອກແບບວຽກງານ (Job Redesign) ເປັນການປັບປຸງໂຄງສ້າງຂອງວຽກງານ ເພື່ອດຶງດູດໃຈພະນັກງານຫຼາຍຂື້ນເຊັ່ນ : ຫຼຸດການທັບຊ້ອນຂອງວຽກງານເພື່ອຫຼຸດເວລາໃນການເຮັດວຽກລົງ ຫຼື ໃຫ້ພະນັກງານສາມາດອອກແບບວຽກງານທີ່ຕົນເອງເຮັດໄດ້ ເພື່ອໃຫ້ເກີດຄວາມພໍໃຈໃນວຽກສູງຂື້ນ.

        3) ການຈູງໃຈດ້ວຍວັດທະນະທຳຂອງອົງການ

           ອົງການຈະຈູງໃຈພະນັກງານຂອງຕົນໄປໃນທາງທີ່ຈະເຮັດໃຫ້ພະນັກງານປະຕິບັດໜ້າທີ່ຢ່າງມີປະສິດ ທິພາບ ວັດທະນະທຳອົງການນັ້ນໝາຍລວມເຖິງພຶດຕິກຳ, ຄ່ານິຍົມ ແລະ ຄວາມເຊື່ອຂອງບຸກຄະລາກອນໃນອົງການ ຕົວຢ່າງ ເຊັ່ນ : ປະເທດຢີ່ປຸ່ນ ເຊິ່ງເປັນປະເທດທີ່ປະສົບຄວາມສຳເລັດຢ່າງສູງໃນການບໍລິຫານ ເນື່ອງຈາກຄ່ານິຍົມ ແລະ ຄວາມເຊື່ອຂອງຄົນຢີ່ປຸ່ນທີ່ມີຕໍ່ປະເທດຊາດ, ສັງຄົມ, ອົງການ ແລະ ໝູ່ຄະນະ. ຄົນຢີ່ປຸ່ນມີຄວາມເຊື່ອວ່າປະເທດເປັນອັນໜື່ງອັນດຽວກັນ ພະນັກງານກໍ່ເປັນສ່ວນໜື່ງຂອງອົງການໂດຍພະນັກງານທຸກຄົນຈະມີຄວາມຮູ້ສຶກເປັນເຈົ້າຂອງ ຫຼື ເປັນສ່ວນໜື່ງຂອງອົງການ, ຖ້າຫາກພະນັກງານລົ້ມເຫຼວພະນັກງານກໍ່ໝົດທີ່ເພິ່ງພາທຸກຄົນຈະຢູ່ ກັບອົງການຕະຫຼອດຊີວິດ ດັ່ງນັ້ນ, ບຸກຄະລາກອນໃນອົງການຢີ່ປຸ່ນຈະມີຄວາມຈົ່ງຮັກພັກດີຕໍ່ອົງການຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ ເປັນຕົ້ນ. ດັ່ງນັ້ນ, ຜູ້ນຳຕ້ອງຮູ້ວ່າຄວນໃຊ້ວັດທະນະທຳອົງການທີ່ມີຢູ່ໃຫ້ເປັນປະໂຫຍດທີ່ສຸດ ເຊິ່ງເປັນເລື່ອງຍາກທີ່ຈະຕອບວ່າ ແບບໃດເໝາະສົມທີ່ສຸດ ເຊິ່ງກໍ່ຄົງຕ້ອງຂື້ນຢູ່ກັບອົງການນັ້ນເອງວ່າເປັນແບບໃດ, ການຈູງໃຈໂດຍການບໍລິຫານທີ່ເນັ້ນວັດທະນະທຳອົງການນັ້ນ ຄວນຈະຕ້ອງຄຳນຶງເຖິງປັດໄຈສອງລະດັບຄື : ລະດັບບຸກຄົນ ແລະ ລະດັບອົງການ ໄດ້ແກ່ : ເລື່ອງຂອງການສ້າງເປົ້າໝາຍ, ການວາງແຜນ, ການຕິດຕໍ່ປະສານງານ, ການປະເມິນຜົນ ແລະ ການສ້າງຄວາມເຊື່ອຖືເຊິ່ງກັນ ແລະ ກັນ.

        ເຕັກນິກການສ້າງແຮງຈູງໃຈພາຍນອກ

        - ເງິນເດືອນ/ລາຍໄດ້.

        - ສະຫວັດດີການ.

        - ອົງການມີຊື່ສຽງ.

        - ໄດ້ປະສົບການ.

        - ສະຖານທີ່ເຮັດວຽກສະດວກສະບາຍ.

        - ໄດ້ຕຳແໜ່ງຕາມທີ່ຕ້ອງການ ຫຼື ຕຳແໜ່ງທີ່ສູງກວ່າບອນເກົ່າ.

v         ເຕັກນິກການສ້າງແຮງຈູງໃຈພາຍໃນ

       - ໄດ້ເຮັດວຽກຕາມທີ່ຕົນເອງມີຄວາມຖະນັດ.

       - ໄດ້ເຮັດວຽກທີ່ທ້າທາຍຄວາມສາມາດ.

        - ໄດ້ຮັບການປະເມີນຜົນງານທີ່ຍຸຕິທຳຈາກຫົວໜ້າ.

        - ມີຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າໃນໜ້າທີ່/ໄດ້ເລື່ອນຕຳແໜ່ງ.

        - ຫົວໜ້າໜ່ວຍງານເຫັນຄຸນຄ່າ ແລະ ສັກສີຄວາມເປັນມະນຸດ.

        - ໃຫ້ມີສ່ວນຮ່ວມໃນການສະແດງຄຳຄິດຄຳເຫັນ.

        - ໄດ້ຮັບການຍ້ອງຍໍ/ໄດ້ຮຽນຮູ້ສິ່ງໃໝ່ໆ ສະເໝີ.

        - ໃຫ້ສັກສີຄວາມເປັນມະນຸດຢ່າງເທົ່າທຽມກັນ.

 





ความคิดเห็น